nieuws

Den Haag trekt 25 miljoen uit voor Noordboulevard

regios

De gemeente Den Haag investeert 25 miljoen euro in de Noordboulevard van Scheveningen. Den Haag wil van Scheveningen de beste badplaats van Noordwest-Europa maken.

Den Haag trekt 25 miljoen uit voor Noordboulevard

In april 2013 leverde Den Haag al de nieuwe Zuidboulevard op naar ontwerp van de Spaanse architect Manuel de Solà-Moralis. Den Haag, Rijk en provincie hadden ruim 40 miljoen euro uitgetrokken voor dit plan. Het nieuwe ontwerp van de Noordboulevard vergt een investering van 25 miljoen euro. Deze boulevard ter hoogte van de Pier moet een klassieke uitstraling krijgen met meer groen en minder stenen. Vanwege het zout en zand zal het groen niet in de vorm van bomen maar van helmgras en duinroos komen.

Ook de omgeving van het Kurhaus krijgt een nieuw ontwerp met meer ruimte voor voetgangers en meer groen. Bovendien wordt de buitenruimte op andere plekken in Scheveningen mooier gemaakt. Zo krijgt het Palaceplein een facelift en wordt voor de omgeving van het Kurhaus een nieuw ontwerp gemaakt met meer ruimte voor voetgangers en meer groen. Met dit project moet Scheveningen zijn positie als toeristische trekpleister en als tweede economische hart van Den Haag versterken. Scheveningen moet volgens wethouder Boudewijn Revis de beste en bekendste badplaats van Noordwest-Europa worden.

De totale investering in het noordelijke gedeelte zal nog fors oplopen, omdat ook private partijen investeren in het gebied. Zo hebben de nieuwe eigenaren van de Pier plannen voor woningen en mogelijk een hotel aldaar. Rond het Palaceplein zijn marktpartijen voornemens woningen te ontwikkelen.  

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels