nieuws

Synchroon ontwikkelt woningen langs spoorzone Utrecht

regios

Synchroon tekende op 2 november de koop- en samenwerkingsovereenkomst voor deelgebied 1 van Wisselspoor in Utrecht. Op de voormalige NS-locatie van 11 hectare is ruimte voor 700 tot 1.200 woningen.

Synchroon ontwikkelt woningen langs spoorzone Utrecht

NS Stations en Synchroon zetten met de ondertekening een belangrijke stap op weg naar de realisatie van het plan Wisselspoor. De ontwikkeling behelst de transformatie van een voormalig bedrijventerrein van NS in de spoorzone aan de 2e Daalsedijk te Utrecht. Werkspoor maakte hier vroeger locomotieven, wagons en wissels. In plaats hiervan komt een gemengd gebied voor wonen, creatieve bedrijvigheid en horeca. Synchroon verwacht begin 2017 van start te kunnen gaan met de realisatie.

De locatie 2e Daalsedijk ligt tussen de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de Amsterdamsestraatweg. Hemelsbreed ligt het dicht bij Utrecht Centraal, van het oostelijk deel is het minder dan een kilometer tot het nieuwe muziekcentrum TivoliVredenburg in hartje Utrecht. De NS hebben de ontwikkeling van het terrein aan de 2e Daalsedijk weer naar zich toe getrokken, nadat vier jaar geleden het Dynamisch Stedelijk Masterplan van de gemeente verscheen.

Een team van architecten, bouwers en inrichters onder leiding van Synchroon is gekozen om de eerste van vier deelgebieden aan te pakken. De projectontwikkelaar koopt het gebied van NS. In heel Wisselspoor passen tussen de 700 en 1.200 woningen. Arjan de Vries, regiomanager bij Synchroon, spreekt van een grote binnenstedelijke ontwikkeling.

‘Met Leidsche Rijn als laatste Vinexwijk van Nederland is de uitbreiding van Utrecht zo goed als klaar. De groei van steden als Utrecht zit tegenwoordig vooral in betere benutting van bestaande ruimte en herbestemming van grote gebouwencomplexen. Zo dicht bij de stad en nog helemaal verscholen. Dit gaat straks de boeken in als een unieke binnenstedelijke metamorfose, te vergelijken met de Wagenwerkplaats in Amersfoort en Strijp S, een voormalig industrieterrein van Philips in Eindhoven.’

NS Stations blijft bij het project betrokken. ‘Net als de gemeente willen we de historische industriële waarde behouden’, zegt Chantal Snelling-Berg van NS Stations. ‘De bebouwing die er staat is het uitgangspunt, waar mogelijk zullen we een industrieel monument een publieke functie geven. Sommige sporen blijven liggen en we willen groen toevoegen, naast woningen op de lege plekken.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels