nieuws

Drijvend park voor Rotterdamse Rijnhaven

regios

KCAP Architects&Planners, advies-, ingenieurs- en projectmanagementbureau Royal HaskoningDHV en initiatiefnemer Emergo hebben vorige week een plan voor een drijvend park gepresenteerd aan de gemeente Rotterdam. Dit concept voor de Rijnhaven moet een grote bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de Rotterdamse binnenstad.

Drijvend park voor Rotterdamse Rijnhaven

Mocht de gemeente akkoord gaan dan krijgen het centrum, de Kop van Zuid en de wijk Feyenoord er 15.000 m2 groen bij, 30.000 m2 parkeerplaatsen en 17.000 m2 voor leisure-functies zoals een ijsbaan. Bovendien biedt het plan veel werkgelegenheid voor de Rotterdammers. Het drijvende park kan binnen vijf jaar zijn gerealiseerd en wordt privaat gefinancierd. De uitvoering vergt een investering van ongeveer 100 miljoen euro.

De Rotterdamse binnenstad heeft een groot tekort aan ruimte en groen. Mede door de intensieve bebouwing op de Kop van Zuid en de toegenomen parkeerdruk is de leefbaarheid onder druk komen te staan. Met het plan voor een drijvend park zoekt het consortium de ruimte op het aanwezige water van de stadshavens. De grote Rijnhaven biedt een oplossing voor verschillende vraagstukken en voegt veel ruimtelijke kwaliteit toe aan de omliggende stad.

Het revolutionaire concept heeft de ‘klassieke’ ronde eilandvorm. Het is een schijf met een diameter van 185 meter. Het park is ook rond en omcirkelt een lagergelegen binnenterrein waar voldoende ruimte is voor leisure-functies, zoals een ijsbaan of sportveld. Onder het park liggen twee ringvormige parkeerlagen voor in totaal 1.250 auto’s. Door de afmetingen en de ronde vorm kan de constructie niet omslaan en is hij niet vatbaar voor golfslag. Mocht het nodig zijn dan kan het eiland worden verplaatst.

Integraal onderdeel van het plan is de sociale inbedding in de stad. Het drijvende park en de daarop aanwezige functies moeten werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het drijvende park levert daarmee niet alleen stedenbouwkundig, maar ook sociaal een duurzame bijdrage aan Rotterdam en voor de Rotterdammers.

> Nieuwsstelling

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels