nieuws

Tweede helft middentunnel Amsterdam Centraal in gebruik

regios

ProRail en NS namen vanmorgen (20 december) de tweede gerenoveerde helft van de middentunnel op station Amsterdam Centraal in gebruik. Hiermee is de middentunnel weer in de oorspronkelijke breedte beschikbaar voor reizigers en zijn de perrons ook bereikbaar via roltrappen. Het winkelaanbod in de tunnel is verdubbeld. Ako, Kiosk, GWK Travelex en Erica Kruiderijen openen hier hun nieuwe winkel.

Tweede helft middentunnel Amsterdam Centraal in gebruik

De tunnel is nog niet helemaal klaar. Wat nu nog rest, is het laatste deel van de tunnel aan de IJ-zijde. Hier wordt de komende maanden nog gewerkt aan de trap en de roltrappen naar het perron van spoor 15. Uiteindelijk zal de tunnel uitkomen in de toekomstige IJ-hal. Naar verwachting kunnen reizigers vanaf begin 2015 weer door de middentunnel naar de IJ-zijde.

ProRail is vorige zomer begonnen met de renovatiewerkzaamheden. Op 13 juni 2013 is het eerste helft van de tunnel in gebruik genomen. Op dat moment openden De Broodzaak, Smullers, Ola Happiness Station, Leonidas, Simon Lévelt en the Döner Company hun nieuwe winkels.

De middentunnel van Amsterdam Centraal was tot ongeveer tien jaar geleden de belangrijkste reizigerstunnel van het station. Bij het begin van de bouw van de Noord/Zuidlijn, precies onder de middentunnel, werden de winkels uit deze tunnel naar het voorplein verhuisd of naar andere plekken in het station. Op dat moment nam de westtunnel de rol van hoofdroute over. Toen de bouwwerkzaamheden voor de Noord/Zuidlijn onder de middentunnel klaar waren, is begonnen met de renovatie en inrichting. De tunnel is tijdens de werkzaamheden in gebruik gebleven, maar was een stuk smaller.

Er wordt de komende jaren nog flink verbouwd aan Amsterdam Centraal. NS en ProRail voeren samen met gemeente Amsterdam een metamorfose uit van het drukst bezochte monument van Nederland. Het station moet ook in de toekomst een hoogwaardige entree van de stad blijven. Het unieke, historische karakter blijft behouden. Alle werkzaamheden in en om het station worden zo goed mogelijk op elkaar afgestemd om de overlast voor reizigers en bezoekers zo beperkt mogelijk te houden. Naar verwachting kunnen reizigers vanaf begin 2015 weer door de middentunnel naar de IJ-zijde.

Reageer op dit artikel