nieuws

Pitch Transformatieplein: Weesperzijde 190 Amsterdam

Projectontwikkeling

Om de druk op de Amsterdamse woningmarkt te verkleinen wil de gemeente de OV-knooppunten buiten het centrum verdichten en verstedelijken. Dit beleid grijpen architecten- en stedenbouwkundige bureau’s KCAP en Hartzema aan in hun ambitieuze plannen voor de transformatie van kantorencomplex Leeuwenburg, nu nog gebruikt door de Hogeschool van Amsterdam. Zij presenteerden hun plannen op het Transformatieplein op de Provada.

Pitch Transformatieplein: Weesperzijde 190 Amsterdam

Het complex is opgetrokken in brutalistische stijl en staat op bedrijventerrein De Omval, een verloren stukje Amsterdam, tussen station Amstel en de rivier. Voor de architecten is het gebouw een uitdaging; het gebouw bestaat uit een toren en een lager deel in verspringende hoogte. ‘Het gebouw heeft daardoor een grote plint, waarvoor het moeilijk is om een invulling te vinden,’ stelt Irma van Oort van KCAP. Ze verwacht dat een ‘traditionele’ transformatie hooguit 300 woningen oplevert, te weinig om de bebouwing op maaiveld een goede functie te geven  De enige manier om van het gebouw wat te maken is om het te op te toppen tot flinke hoogbouw, tot boven de nabijgelegen Amsteltoren. Door een mix van functies in het gebouw moet het gebied ook aantrekkelijker worden. ‘En dan is de plint ook goed in te vullen.’ Maar voor Van Oort is het zelfs denkbaar dat het gebouw plaatsmaakt voor nieuwbouw. Op die manier kan het complete gebied opnieuw worden ingericht. “Het is absoluut een droomplaatje, maar als Amsterdam de ambitie heeft om een wereldstad te worden, dan moet je wel een plaatje hebben.”

Ook stedenbouwkundige Henk Hartzema ziet een bescheiden transformatie naar woningen niet zitten. Wat hem betreft blijft het gebouw in gebruik als kantoorruimte. ‘Je zou aan een multi-tennant oplossing kunnen denken, en wordt er een compleet nieuwe woontoren naast gezet.’ Zijn pitch haakt grotendeels in op wat Van Oort ook al constateert: ‘Het gaat niet om het gebouw, maar veel meer om de omgeving. Dit is een stukje Amsterdam dat we weer Amsterdams moeten maken.’

Dat is het nu eigenlijk niet, vindt hij. ‘In de Amsterdamse geschiedenis is deze plek een beetje vergeten. Het Amstelstation heeft de uitgang naar de oostkant, en is deze westkant de winderigste plek van Amsterdam. Mijn voorstel is om de stad weer terug te brengen. Dat kan ook, want het is een geweldige plek, op een knooppunt van allerlei infrastructuur. Het zou een nieuwe poort naar de stad kunnen worden, maar dan moeten we het station uitrollen naar de westkant, en het gebied openmaken met een groene loper naar de Amstel.’ 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels