nieuws

Pitch Transformatieplein: IBM-kantoor Amsterdam

Projectontwikkeling

Is er toekomst voor het voormalige IBM-kantoor in kantorenpark Riekerpolder in Amsterdam-West? Zeker, denken architectenbureaus CHNL en Heyligers design+projects. Maar dan moet de bereikbaarheid met het openbaar vervoer fors verbeteren. De bureaus deden op 7 juni een pitch op het Transformatieplein op de Provada.

Pitch Transformatieplein: IBM-kantoor Amsterdam

Kantorenpark Riekerpolder staat eigenlijk een beetje symbool voor het probleem van de huidige kantoormarkt. De kantoren zijn nog ontworpen op de laatste golf van het hoogtij van de kantorenmarkt, maar toen de laatste steen was gelegd, waren er nog maar weinig geïnteresseerde huurders. Sommige kantoorgebouwen zijn slechts deels bezet en voor één gebouw is sinds de oplevering zelfs nooit een huurder gevonden. ICT-gigant IBM is inmiddels verhuisd naar een kleinere locatie aan de overkant, en de 30.000 m2 aan de David Ricardostraat moet daarom een nieuwe bestemming krijgen.

Aan het gebouw zal het niet liggen, zo blijkt uit de pitches van de beide bureaus. Het gebouw is in 2003 ontworpen volgens het cradle-to-cradleprincipe, waardoor al tijdens de ontwerpfase rekening is gehouden met een functieverandering. Er zit daarom slechts op detailniveau verschil tussen de presentaties: beide bureaus zien de mogelijkheden om het gebouw te transformeren tot een woon-werkbestemming, met een gezamenlijk gebruik van de aanwezige binnentuin. ‘We hoeven vrijwel niets aan het gebouw te doen’, zegt Willem Heyligers. ‘Het is hele neutrale architectuur, die voor een woonfunctie niet snel aangepast hoeft te worden,’ zegt Ivo Verboon van CHNL.

De grote uitdaging zit hem daarom vooral in de omgeving. Het bedrijvenpark ligt prettig bereikbaar vanaf de snelweg, maar daar is alles wel mee gezegd, stelt Christof Fankhauser van CHNL. ‘Het is erg slecht bereikbaar met het openbaar vervoer. Bovendien is het een gebied met losse eenheden, gebouwen die erg op zichzelf gericht zijn en geen geheel vormen.’

Zowel CHNL en Heyligers zien de potentie van de locatie: het ligt dichtbij de Zuidas, niet ver van Schiphol en aan de overkant van het groen van de Oeverlanden en het Amsterdamse Bos. Ook is de hele regio snel bereikbaar. ‘Maar juist de eerste kilometer rondom het gebouw is een probleem,” zegt Heyligers. ‘Dus het is best een stuk lopen naar het station. Ook zijn er nauwelijks voorzieningen in de nabije omgeving.’    

Om die reden moet het gebouw ook commerciële functies krijgen, denkt Heyligers, zoals een supermarkt en horeca, om ‘de buurt naar het gebouw te trekken’.

Maar alles staat of valt met de bereikbaarheid. Voor een succesvolle transformatie is dus vooral de gemeente Amsterdam aan zet.

Reageer op dit artikel