blog

Serviced offices: wat is de toegevoegde waarde van een vastgoedadviseur?

Projectontwikkeling

Sinds 2009 is de vraag naar flexibele kantoorruimte met 40 procent gestegen. De verandering in de manier van werken, met een toenemende mogelijkheid tot thuiswerken, de grote verscheidenheid aan devices en de groei van start-ups en scale-ups, vraagt om meer flexibiliteit en andere werkruimte.

Serviced offices: wat is de toegevoegde waarde van een vastgoedadviseur?
Wouter Stevens

Op dit moment bestaat 2 tot 3 procent van de gehele kantorenmarkt uit serviced offices. Aanbieders verwachten echter dat dit percentage de aankomende jaren gaat groeien tot 20 tot 30, in navolging op de grote stijging in het VK en de VS. Ik sluit me bij deze aanbieders aan, en verwacht dat we een groei zoals in Londen, van 12 procent in 2014 naar 26 procent in 2015, ook in Amsterdam kunnen verwachten. Dit blijkt uit onderzoek van Savills.

Serviced office-concepten zijn de afgelopen tijd veel in het nieuws. Tribes huurde 2.000 m2 in Oval Tower, B. Amsterdam opent een derde vestiging van 12.000 m2 in het voormalige hoofdkantoor van Mexx en ook Regus en WeWork zijn flink aan het uitbreiden.

Wat hebben deze verschillende concepten met elkaar gemeen? Ze bieden flexibele (huur)contracten, een professionele werkomgeving en diverse faciliteiten. Een belangrijk onderdeel van serviced offices is het facilitymanagement. Hospitality en service staan centraal. Huurders moeten terecht kunnen voor kledingreparaties, stomerijservice, postkaarten, auto-/fietsverhuur, etc. Het draait niet meer om het aanbieden van kantoorruimte, maar om het aanbieden van full service.

Er is echter een duidelijk punt sat de concepten van elkaar onderscheidt: de community. Waarom kiest iemand voor Tribes en waarom voor WeWork of B.Amsterdam? Onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrentie is de beste – of misschien zelfs wel de enige – manier om meerwaarde te creëren voor een operator van serviced offices, want op dit moment zijn er al meer dan veertig verschillende operators in Nederland gevestigd, waarvan elke operator verschillende servicemogelijkheden aanbiedt. Het creëren van een concept met een duidelijke branding is de manier om een bepaalde doelgroep aan te trekken, en hiermee een interessante community op te bouwen.

Wat is de volgende stap? De lijnen van wonen en werken gaan steeds meer door elkaar heen lopen. Serviced offices operators spelen hierop in door steeds meer faciliteiten aan te bieden. Denk hierbij aan sportfaciliteiten, het organiseren van netwerk- en community-evenementen, maar ook retail-elementen zoals een maatpakkenatelier. Een huurder van een serviced office hoeft in principe de deur (het kantoor) niet meer uit. Ik verwacht ook dat er gebouwen zullen ontstaan die serviced offices zullen gaan combineren met serviced appartementen, waarmee de cirkel helemaal rond zal zijn.

Een andere trend die ik zie is dat eigenaren en ontwikkelaars zelf kantoorruimte in gaan richten met een flexibele schil. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Boutique Office, Flow-Houthavens en HNK.

Wat is de rol van de vastgoedadviseur in deze serviced office-concepten? En is die er eigenlijk wel? Wij vroegen het aan de operators zelf.

Volgens de operators beschikken vastgoedadviseurs op dit moment nog niet over voldoende kennis om van toegevoegde waarde te zijn voor de serviced office-markt. Makelaars zijn ‘te stug’ en weten nog niet de juiste huisvesting aan de juiste operator te koppelen. Ook lopen operators tegen het feit aan dat taxateurs niet waarderen op het businessmodel. Het businessmodel (het serviced office-concept) voegt de waarde toe en niet de lange contracten. Bij serviced offices draait het om marketing en branding. Er wordt een merk gecreëerd waarbij het vastgoed van ondergeschikte waarde is.

Willen wij als vastgoedadviseur een toegevoegde waarde zijn en blijven voor serviced office operators, dan is het essentieel dat wij conceptmatig mee kunnen denken en uit kunnen werken,  de branding begrijpen en kunnen vertalen naar passend vastgoedadvies.

Deze blog werd geschreven op basis van interviews met negen operators (waarvan vijf internationale opererend), afgenomen door Dominique Koning, student Vastgoed & Makelaardij aan Saxion Enschede, en scriptiestagiaire bij Savills Nederland.

Over de auteur

Wouter Stevens is director Agency bij Savills Nederland

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels