nieuws

Yardi bereikt doelstellingen met Young Talent Award

Loopbaan

Na tien jaar stopt Yardi met sponsoring van de Vastgoedmarkt Young Talent Award. ‘Ik heb het volste vertrouwen dat de jaarlijkse toekenning van de prijs nog heel lang doorgaat. De organisatie staat als een huis’, zegt Richard Gerritsen, Regional Director European Sales Yardi Systems.

Yardi bereikt doelstellingen met Young Talent Award

Yardi, wereldwijd leverancier van softwareoplossingen voor vastgoed management,  is vrijwel vanaf het prille begin betrokken geweest bij wat tien jaar lang bekend stond als de Yardi/Vastgoedmarkt Young Talent Award. Dit jaar neemt Funda In Business het stokje over van het Amerikaanse familiebedrijf.

Toen Vastgoedmarkt in 2007 Yardi benaderde voor een sponsorschap viel dat in goede aarde. ‘Wij waren destijds nog niet zo lang actief in de Europese en Nederlandse vastgoedmarkt en wilden meer naamsbekendheid opbouwen’, memoreert Richard Gerritsen (48) in De Dreeftoren in Amsterdam Zuidoost, waar Yardi Nederland kantoor houdt. ‘Ook hebben we ons ook altijd willen positioneren als niet zo maar een sofwarebedrijf, maar als een echte vastgoedspeler. Wij doen namelijk niets anders dan vastgoedsoftware.’

Bovendien was technologie tien jaar geleden nog niet echt een onderwerp in de vastgoedsector. ‘Daarom wilden we ons ook sterk richten op jong aanstormend talent, minder op de gearriveerde vastgoedmanager. Daarvoor bood de Young Talent Award de perfecte gelegenheid.’

Jeroen Lokerse

Gerritsen zegt nooit gedacht te hebben dat de prijs zo groot zou worden. ‘Leukste vind ik nog altijd dat Jeroen Lokerse, de eerste winnaar, het zo ver geschopt heeft bij Cushman & Wakefield.’ Verder zijn er vele momenten die hij nooit zal vergeten. Zoals toen Cor van Zadelhoff toevallig langs liep bij het slotdebat op de Provada en zo geboeid raakte dat hij zich actief mengde in de discussie. ‘Als een van de grootste vastgoednamen van de afgelopen vijftig jaar zo getriggerd raakt dan is er wel iets bijzonders aan de hand.’

Het sponsorschap heeft  veel langer geduurd dan Yardi aanvankelijk van plan was. ‘We gingen er toen vanuit dat we onze naam er voor één of twee jaar aan zouden verbinden.’ Nu is het echter  mooi geweest. ‘De sponsordoelen zijn bereikt, en die lagen vooral in het verkrijgen van meer naamsbekendheid in de Nederlandse vastgoedmarkt. Mede daardoor hebben we een flink marktaandeel in Nederland verkregen. We laten de prijs ook op een mooi moment achter, de organisatie staat als een huis. Deze award valt niet weg omdat wij ermee stoppen.’

Yardi maakt grote sprongen in Europa

Yardi Systems heeft de afgelopen tien jaar in Europa een enorme vlucht genomen. Groeisprongen in de omzet van 30 procent op jaarbasis zijn eerder regel dan uitzondering. Toch staat volgens Richard Gerritsen, Regional Director European Sales Yardi Systems, het  bedrijf ‘pas aan het begin van de groeicurve’.

‘In landen als Nederland, de VS en Canada hebben wij inmiddels een leidende positie, maar daar buiten is er nog een wereld te winnen. Uit onderzoek blijkt dat wereldwijd 75 procent van het vastgoed nog altijd in silo’s gemanaged wordt, dus niet via geïntegreerde systemen zoals wij die bieden, maar met Excel of via op zichzelf staande accounting of contractadministratie systemen.’

Yardi Systems, opgericht in 1984 in Amerika, is sinds 2002 in Europa actief. Toen Gerritsen in 2005 de overstap maakte van een software start-up telde Yardi wereldwijd 350 medewerkers, en was hij de achtste werknemer in Europa. Vanuit kantoren in Londen en Amsterdam werden in Europa destijds een dozijn klanten bediend, voor het merendeel betrof dat Amerikaanse vastgoedondernemingen zoals Prologis, die in Europa verdere expansie zochten. Thans beschikt het bedrijf van oprichter en chairman Anant Yardi over in totaal 5.500 medewerkers, waarvan duizend in Europa die hier 275 klanten bedienen vanuit vestigingen in Londen, Amsterdam, Mainz en een groot productiecentrum/backoffice in de Roemeense stad Cluj.

Modulair opgebouwd

Yardi levert op de vastgoedwereld toegesneden modulair opgebouwde, geïntegreerde (ERP-achtige)systemen die via een dashboard het management voorzien van cruciale sturingsinformatie  op het gebied van vastgoedbeheer  en vastgoed vermogensbeheer. Tot de klanten behoren kleinere lokale partijen met een beheerde portefeuille van 150 miljoen, tot wereldspelers waaronder Prologis, CBRE, Cushman & Wakefield, JLL en CBRE Global Investors.

De strategie bestaat eruit om zowel grote, middelgrote als kleinere spelers te bedienen in alle sectoren van de vastgoedmarkt. En daarin ook een zekere balans te vinden, legt Gerritsen uit. Het is dus een misverstand dat Yardi alleen geïnteresseerd zou zijn in grote vastgoedbedrijven. ‘Onze roots liggen juist bij de kleinere woningbeheerders in Amerika’, benadrukt hij.

Woningbeheer

Sedert enkele jaren richt Yardi zich in Europa ook op de residentiële markten. ‘We zijn in Europa met woningbeheer betrekkelijk laat mee begonnen, maar dat hield ook verband met de versnippering van de Europese woningmarkten, waardoor het lastig is een goed product in de markt te zetten. Bovendien hadden we onze handen vol om onze sterke groei in commercieel vastgoed in goede banen te leiden.’

Transparantie, integratie en efficiency waren (en zijn) volgens Gerritsen de afgelopen tien jaar de trefwoorden in zijn wereld. ‘Bij beheerders staan de fees onder druk dus moet er efficiënter gewerkt worden. Daarnaast moeten vastgoedbeheerders en assetmanagers veel meer inzicht en transparantie bieden aan hun opdrachtgevers met alle rapportage verplichtingen van dien. Dat is de ERP-kant van het verhaal, en die trend is nog lang niet afgelopen. Ondertussen komen we nu ook in de fase dat technologie gebruikt gaat worden om echt andere dingen te doen, de disruptors die je al in andere sectoren ziet zoals Uber, Airbnb en Amazon. Maar welke slimme dingen gaat de vastgoedwereld met alle beschikbare data doen?’

Ik weet iets

Die vraag klemt des temeer volgens Gerritsen omdat de vastgoedwereld met zijn enorme adviseursschare juist grotendeels draait op het niet beschikbaar hebben van data. ‘Ik weet iets wat jij niet weet en daarom moet jij mij betalen’, zegt de Yardi-manager met een stemmetje. ‘Maar wat als alle data, net zoals bij Google, straks continu beschikbaar zijn: hoe gaat dat de vastgoedwereld daardoor veranderen?’

Maar zal het ooit zo ver komen. Zullen er niet altijd mensen wezen die net iets meer weten over een bepaald gebied of marktsegment domweg omdat ze er dagelijks met hun neus bovenop zitten? Gerritsen: ‘Data zullen allemaal beschikbaar komen, daar zijn wij van overtuigd. De vraag is alleen: hoe ga je die enorme berg data ontsluiten om er slimme dingen mee te doen? Dat vergt een combinatie van creatieve mensen en computerrekenkracht om verbanden te leggen en op basis daarvan de juiste managementbeslissingen te kunnen nemen.’

Adviseurs overbodig

Betekent dit ook dat een groot deel van de vastgoedadviseurs over een paar jaar overbodig zal zijn? ‘Ik ga niet beweren dat een groot deel van Vastgoed Nederland straks geen baan meer heeft, maar wel dat ontwikkelingen als big data en kunstmatige intelligentie grote impact zullen krijgen op de verdienmodellen van dienstverleners’, betoogt Gerritsen. In het property management zal volgens hem bijvoorbeeld veel meer nadruk komen te liggen op service gerelateerde dienstverlening aan eindgebruikers. ‘Dan heb ik het dus niet alleen over diensten aan de huurder, maar over services aan al die  individuele mensen die in een gebouw werken, want dat zijn de échte eindgebruikers.’

Hun welbevinden komt ook steeds meer centraal te staan in het bedrijfsbeleid, vervolgt Gerritsen. ‘Want steeds meer organisaties beseffen dat gezonde, tevreden medenemers gewoon een stuk productiever zijn. Die kant gaat het echt op. In Amerika zie je die trend ook al aftekenen. Steeds meer mensen uit de hospitality sector, van grote hotelketens zoals bijvoorbeeld Hilton en Marriott, stromen daar de vastgoedsector in.’

Reageer op dit artikel