nieuws

‘De Wereld Van Smaak als culinair hart van Nederland’

Loopbaan

Ruim een jaar geleden nam Hans Schröder (64) wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd afscheid als partner van Provast. Maar dit betekende geen afscheid van zijn belangrijkste ontwikkelingsproject, de succesvolle Markthal Rotterdam. In november 2014 opende De Wereld Van Smaak (DWVS) in de Markthal officieel. Het is een privé initiatief van Schröder, gesteund door Europese subsidie en enige medefinanciers. ‘De Wereld Van Smaak moet niet alleen het culinaire hart van Rotterdam worden, maar van heel Nederland,’ is de ambitie van Schröder. ‘Den Haag als wereldcentrum voor vrede en veiligheid, Rotterdam als culinaire hoofdstad.’

‘De Wereld Van Smaak als culinair hart van Nederland’
Hans Schröder

Bij de officiële opening van de Markthal Rotterdam, op 1 oktober 2014, speelde De Wereld Van Smaak (DWVS) al een rol bij de festiviteiten. Centraal in de imponerende ruimte van de Markthal, op de eerste etage van DWVS, stond koningin Máxima als de stralende hoofdgast tussen de Provast-partners Hans de Jong en Hans Schröder. ‘Het bezoek van Máxima was het voorproefje van de DWVS’, zegt Schröder nu. ‘We hebben met zeer beperkte middelen een jaartje proefgedraaid. Het is een jaar van ups en downs geweest, vooral om de permanente Wereld financieel rond te krijgen. Maar het is gelukt en daardoor konden we een megaverbouwing van de ruimte realiseren.’

Het format van De Wereld Van Smaak was eind 2014 nog niet uitgekristalliseerd, geeft Schröder nu toe. ‘Vanuit Provast heb ik er naar gestreefd het eerlijke verhaal achter vers en gezond voedsel permanent onder de aandacht van een breed publiek te brengen. Maar we waren zo druk bezig om de Markthal goed af te maken, dat we niet genoeg tijd konden besteden aan de uitwerking van het DWVS-concept. Dat veranderde met mijn pensionering. Ik kreeg ineens meer tijd, waardoor ik me kon toeleggen op de uitontwikkeling van dit ambitieuze concept. Stilzitten en niets doen ligt me niet zo.’

Voedsel

De gedachte achter het concept van De Wereld Van Smaak is het verhaal achter goed voedsel, eten en dan met name gezond eten. Schröder, die door de Rotterdamse wethouder van Werkgelegenheid en Economie Maarten Struijvenberg ‘de grote roerganger’ van de Markthal wordt genoemd: ‘Kijk naar de tv en dan zie je het ene kookprogramma na het andere de revue passeren. Kookboeken zijn bestsellers en chefs zijn de nieuwe helden van de entertainment-industrie. De toekenning van Michelin-sterren is elk jaar weer een publicitaire happening van de eerste orde.’

Steeds meer geldt dat voor gezond eten, de ‘groene’ draad door de culinaire hausse. Minder vet, minder suiker, minder zout, minder fast food en meer versproducten. Schröder: ‘Dat staat centraal in ons De Wereld Van Smaak-concept. Voedsel waar niet mee gerotzooid wordt, direct van de akkers en de boomgaarden en uit de zee, zonder allerlei onnodige smaak- en conserveringsmiddelen, zonder dat dieren zinloos lijden en zonder verspilling. Wij willen het debat voeren over meer of minder vlees of vis, of helemaal geen vlees of vis. Toen Jamie Oliver hier in november was om te kijken hoe het ging met zijn Italiaanse restaurant in de Markthal, heeft hij opnieuw zijn campagne leven in geblazen over te veel suiker in allerlei producten, de ‘suikerbommen ‘zoals hij dat noemt. Daar willen we onder andere op inspelen en aan de orde stellen in De Wereld Van Smaak’.

DWVS heeft de pretentie het culinaire hart van Rotterdam te worden, maar als het even kan van heel Nederland, zegt Schröder zonder enige spoor van arrogantie. ‘Het moet inderdaad hét culinaire hart van Rotterdam worden, maar ik leg de lat graag een trede hoger: van heel culinair Nederland. Markthal Rotterdam is de enige markthal in de wereld met woningen erboven. En is nu ook de enige markthal in de wereld die het verhaal achter vers en gezond eten centraal stelt. Met DWVS bieden we een kookwerkplaats aan, een zaal voor ontvangsten en diners, een kenniscentrum, een proefcafé, een bar, eigen horeca op het dakterras boven de marktvloer, een pop up store met wekelijks andere producten en zelfs een eigen tv-programma. Ik stel me voor dat als iemand een nieuw kookboek wil presenteren, dat hier gebeurt en niet meer obligaat in Amsterdam. Maar ook bedrijven op het gebied van versproducten kunnen hier hun presentaties geven.’

Vertrouwen

Hans Schröder stuurt De Wereld Van Smaak aan, maar investeert ook zelf in het concept en de onderneming. ‘Wij betalen een marktconforme huur aan de eigenaar van de marktvloer en het horecavastgoed, Klépierre. We zijn voor de 600 m2 die we hebben  aangehuurd een termijn van vijf jaar ingegaan. Dat is financieel een risico, maar het illustreert hoeveel vertrouwen we hebben in het succes.’

Alleen al de inrichtingskosten komen uit op een bedrag van 1,4 miljoen euro. ‘Gelukkig hebben we een subsidie van 700.000 euro weten binnen te halen vanuit Brussel. Via de gemeente Rotterdam en wethouder Struijvenberg werd ik attent gemaakt op het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Dat is één van de Europese structuurfondsen, onder andere bedoeld om de belangrijkste regionale onevenwichtigheden in de Europese Unie terug te dringen. Bij reeds ontwikkelde regio’s, zoals Rotterdam en omgeving, richt het fonds zich op het versterken van de regionale concurrentiekracht en het vergroten van de werkgelegenheid. We hebben Brussel kunnen overtuigen dat DWVS daarin past via het gemeentelijk programma Kansen voor West.’

Daarnaast zijn Provast en Schröder zelf financiers in het geheel. Maar het is niet de bedoeling dat er winst wordt gemaakt. Schröder: ‘We willen natuurlijk de financiële verplichtingen die we zijn aangegaan, nakomen. We hebben een omzet van 2 miljoen euro per jaar nodig om uit de kosten te komen. Bedenk wel dat we ook werkgelegenheid bieden voor 15 fte’s.’

Geen bedreiging

De activiteiten die in De Wereld Van Smaak plaatsvinden, vormen op geen enkele manier een bedreiging voor de ondernemers van de marktvloer. ‘Integendeel, we trekken nauw met hen op, net zoals we dat doen met vastgoedeigenaar Klépierre.  We zijn ook niet primair gericht op de verkoop van voedsel. Een mooi voorbeeld is wat we met Sinterklaas hebben gedaan. Zo’n 100 kinderen hebben zich in DWVS kunnen uitleven met het maken van speculaas en pepernoten. Als we kookworkshops houden, gaan de deelnemers samen met de chef eerst boodschappen doen op de marktvloer. We hebben in de verschillende restaurants en eetgelegenheden in de Markthal fantastische chefs rondlopen die we uitnodigen om workshops te geven of masterclasses te houden. En als de uitbater van de wijnshop een grote proeverij wil houden, kan hij dat bij ons doen. Op woensdagmiddag hebben we een melksommelier – ik wist niet eens dat die bestond- die alles weet van melk- en yoghurtproducten.’

Schröder nodigt om die reden food- en foodgerelateerde bedrijven uit om in De Wereld Van Smaak bijeenkomsten te houden en presentaties te geven. ‘We werken samen met bedrijven in het Westland en de Universiteit Wageningen. Maar die open uitnodiging doe ik ook naar uitgeverijen van kookboeken en voedinggerelateerde tijdschriften. Waarom moet dat allemaal in Amsterdam gebeuren? Wij willen hier debatten organiseren, persconferenties, tot congressen aan toe. En die kunnen we dan weer met hapjes en een drankje nog smaakvoller maken.’

Speciale diners

Om De Wereld Van Smaak ook buiten de Markthal bekend te maken, is er op 3 januari van dit jaar gestart met een wekelijks ‘praat-, proef- en kookprogramma’ op de televisie. Schröder: ‘Dit programma wordt elke zondagmorgen vanaf 10.50 uur uitgezonden op RTL4. Als ik kijk naar de manier waarop we in december al hebben gedraaid met onze speciale diners, ontvangsten en het kerstprogramma, dan durf ik te stellen dat De Wereld Van Smaak een succes wordt. Mede dankzij het enthousiasme van de eigenaar van de marktvloer Klépierre, de ondernemers ter plekke en de steun van partijen, zoals de gemeente Rotterdam en Provast.’

Heeft Schröder geen heimwee naar zijn ‘vorige leven’ als ontwikkelaar van spannende vastgoedontwikkelingen? ‘Mijn leven is ingrijpend veranderd na mijn afscheid als partner van Provast. De afgelopen tien jaar zijn wij voor 100 procent bezig geweest om van het project Markthal Rotterdam een succes te maken. Dat is gelukt als ik kijk naar de bezoekersaantallen, het succes van de horeca en de marktvloer, en de talrijke nationale en internationale prijzen en onderscheidingen die de Markthal Rotterdam heeft ontvangen. Ik heb altijd geweten dat er een einde zou komen aan mijn leven als ontwikkelaar van commercieel vastgoed. Maar wat niet is gestopt is mijn drang om te ondernemen. Die gaat niet in de ruststand bij pensionering. Zo heb ik een airbag-riem bedacht die ervoor moet zorgen dat ouderen niet hun heup breken als ze vallen. Via het bedrijf Wolk wordt dit product over circa een jaar op de markt gebracht. Het prototype is inmiddels klaar en we zijn nu bezig met een investeringsronde. Binnen dat ondernemerschap dat mij wel ligt, past ook een initiatief als De Wereld Van Smaak. En ik kan eerlijk zeggen, dit werk geeft extra dimensie aan je leven, het is maatschappelijk zinvol en het bevalt me eigenlijk net zo goed als het ontwikkelen van spannende vastgoedprojecten.’

Over de auteur:
Ruud de Wit is voormalig hoofdredacteur van Vastgoedmarkt

Dit artikel is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van januari 2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels