nieuws

Omzetspurt voor modewinkels in juli

Geen categorie

Winkels in non-foodartikelen hebben in juli 0,8 procent meer omzet behaald dan in juli vorig jaar. Vooral modewinkels realiseerden meer omzet met een groei op jaarbasis van bijna 8 procent.

De non-foodverkopen groeiden licht (0,3 procent) en ook de prijzen waren iets hoger (0,6 procent), blijkt uit CBS-cijfers. Bij doe-het-zelfzaken hield de omzetgroei van de eerdere maanden aan. In juli behaalden deze winkels ruim 5 procent meer omzet op jaarbasis. Winkels in woninginrichting en drogisterijen zetten ongeveer evenveel om als een jaar eerder. In juni groeide de omzet in deze laatstgenoemde branches nog met respectievelijk 9,5 en 4,5 procent.

Winkels in consumentenelektronica kampten met een omzetverlies van 4 procent. De totale detailhandel heeft 0,9 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. De verkopen (volume) groeiden met 1,1 procent. De koopdagsamenstelling had een negatief effect op de omzet. Juli had in 2016 een zaterdag en zondag meer en een woensdag en donderdag minder dan in 2015. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen valt de omzetgroei in juli iets hoger uit.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juli 1,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. De verkopen lagen op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder, de prijzen van de boodschappen waren ruim 1 procent hoger. De omzet van de speciaalzaken groeide met 3,1 procent, de supermarkten zetten 0,6 procent meer om.

De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was in juli 16 procent hoger dan een jaar eerder. De omzet van de multi-channelers, winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeide met 13 procent. De webwinkels behaalden 19 procent meer omzet dan in juli 2015. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels