nieuws

Omzet woonbranches nog 20 procent onder piek

Geen categorie

De omzet van winkels in woninginrichtingsartikelen is in het tweede kwartaal met 6,7 procent gestegen. De omzet van de woonbranches – wonen, keukens, doe-het-zelf – ligt echter nog altijd 20 procent onder de piek van 2007.

Dat schrijft CBS in de op 2 september gepubliceerde Kwartaalmonitor Detailhandel. De foodsector zette in het tweede kwartaal 0,7 procent meer om dan een jaar eerder, terwijl in de non-foodsector de omzet 0,4 procent lager was dan het jaar ervoor. Een sterke omzetdaling in de non-foodsector werd geboekt door winkels in consumentenelektronica, waar in het tweede kwartaal 3,7 procent minder werd omgezet dan een jaar eerder.

Dankzij de herstelde woningmarkt doen woon-, keuken- en doe-het-zelfwinkels het goed. De keukenwinkels hebben in het tweede kwartaal 3,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook de bouwmarkten plusten flink in het tweede kwartaal (+ 5,3 procent). De keukenwinkels boeken al sinds het laatste kwartaal van 2013 omzetgroei en de omzet van de woninginrichters neemt toe sinds het derde kwartaal van 2014.

Ondanks de positieve ontwikkelingen in de laatste jaren ligt het omzetniveau van woonbranches nog altijd 20 procent onder de top die rond 2007 werd bereikt. De meeste woonbranches bereikten pas het dieptepunt in hun jaaromzet rond 2013. Zo lag in 2013 de jaaromzet van winkels in woninginrichtingsartikelen (meubels, gordijnen en vloerbedekking) 27 procent lager dan in 2007 en zetten winkels in keukens zelfs bijna 37 procent minder om. Ook de bouwmarkten deden in die periode een flinke stap terug en verloren bijna een kwart van hun omzet.

De gehele detailhandel heeft in het tweede kwartaal 0,5 procent meer omgezet dan in hetzelfde kwartaal van 2015. De verkopen (volume) groeiden met 0,4 procent. De omzet in het eerste kwartaal was nog 1,8 procent hoger dan een jaar eerder. De totale online omzet steeg in het tweede kwartaal met ruim 20 procent ten opzichte van het jaar ervoor. In deze periode groeide de online omzet van de pure webwinkels met bijna 24 procent het sterkst. Bij winkels waar de verkoop via internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers, steeg de online omzet met bijna 16 procent. (MvL)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels