nieuws

In 2017 breder herstel in non-foodsector

Geen categorie

Het herstel van de non-foodsector zet in 2017 verder door dankzij een omzetgroei in schoenen-, mode- en persoonlijke verzorgingswinkels, verwacht ING.

Dat schrijft ING Economisch Bureau in een update over de winkelmarkt. In de eerste zes maanden groeide de omzet van de detailhandel met 1,1 procent op jaarbasis; 1,8 procent voor food en -0,1 procent voor non-food. Webwinkels scoorden een plus van 19,6 procent. De omzet van de fysieke detailhandel zal dit en volgend jaar groeien met respectievelijk 1,5 en 1,7 procent op jaarbasis, raamt ING. De foodsector – met een omzet in 2015 van zo’n 41 miljard euro – neemt de meeste groei voor zijn rekening met 2,3 en 2 procent in 2016 en 2017.

Voor de non-foodsector verwacht ING deze jaren een bescheiden omzetstijging van 1 en 1,5 procent. De omzet in de non-foodsector kwam in 2015 uit op ongeveer 45 miljard euro. Dat er eind 2016 een groei van slechts 1 procent uit de bus komt, heeft te maken met de povere prestatie van modewinkels (+1 procent) en de verwachte omzetdaling bij schoenenwinkels (-2 procent) en winkels in consumentenelektronica (-3,5 procent). Winkels in woninginrichting halen het gemiddelde met een stijging dit jaar van 3,5 procent weer iets omhoog. In 2017 verwacht ING herstel in de schoenenbranche (van -2 naar +1,5 procent), consumentenelektronica (van -3,5 naar 0 procent), mode (van 1 naar 1,5 procent) en persoonlijke verzorging (van 2 naar 3 procent).

Afkoeling volgt bij woon- en doe-het-zelfwinkels met een omzetgroei in 2017 van respectievelijk 2 en 1 procent. De omzetgroei van fysieke winkels vallen echte in het niets bij die van webshops. Na een omzetstijging van 15,2 procent in 2015 wacht webshops dit jaar een plus van 20 en in 2017 van 17,5 procent, ramen de ING-economen. De omzet van webshops is met 7 miljard euro in 2015 echter nog maar een fractie van de fysieke retailmarkt. ING neemt in zijn raming overigens alleen de omzetcijfers mee van pure players zoals Coolblue, Zalando en Bol.com. (MvL) 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels