nieuws

Vraag naar goed winkelvastgoed blijft op peil

Geen categorie

De vraag naar kwalitatief goed winkelvastgoed blijft op peil doordat financieel sterke winkelketens uitbreiden. Desondanks zette de golf van faillissementen in de Nederlandse retailwereld zich voort. Tien grotere retailers moesten hun deuren het afgelopen halfjaar sluiten.

Vraag naar goed winkelvastgoed blijft op peil

Dat schrijft CBRE in zijn jongste rapport over de Nederlandse winkelvastgoedmarkt. De vrijkomende winkels werden voor een groot deel overgenomen door branchegenoten. Ondanks dat steeg de leegstand met 7,6 procent. Van de vier grote steden had Amsterdam het minst last van de oplopende leegstand.

Het beleggingsvolume in de eerste jaarhelft met 771 miljoen euro 40 procent lager dan dezelfde periode in 2015. Deze daling wordt veroorzaakt door een uitzonderlijk grote transactie in de eerste helft van 2015. Dat betrof de verkoop van een portefeuille winkelcentra ter waarde van 740 miljoen euro door Klépierre aan Wereldhave. Zonder deze transactie steeg het beleggingsvolume met 38 procent, becijfert CBRE.

De netto aanvangsrendementen van kwalitatief goede winkels en winkelcentra hebben hun daling doorgezet. De yields lagen in het tweede kwartaal 40 basispunten lager dan een jaar eerder. Voor winkels in hoofdwinkelstraten bedragen de yields thans circa 3,7 procent, voor winkelcentra 5,3 procent en voor supermarkten 5,7 procent. CBRE noemt het verschil in aanvangsrendementen tussen eersteklas en secundair winkelvastgoed in historisch perspectief ‘groot’. Ondanks het toegenomen consumentenvertrouwen verwacht de vastgoedadviseur dat deze trend doorzet. 

Dat de Nederlandse retailmarkt in vergelijking tot  omringende landen ondanks het economisch herstel maar matig presteert, bleek uit de halfcijfers van onder andere Unibail-Rodamco, Klépierre en Vastned. Senior consultant Joep van Vliet van CBRE verklaart dat desgevraagd door een combinatie van factoren. Zo heeft een relatief groot aantal Nederlandse retailers zich naar zijn visie onvoldoende aangepast aan de veranderende markt omstandigheden en de uitdagingen van internet. Verder zouden veel uitbreidingen in het verleden in de verkeerde winkelgebieden zijn gedaan. Bovendien behoort ons land tot de Europese koplopers in webwinkelen.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels