nieuws

Beperkte omzetgroei supermarkten

Geen categorie

De supermarktomzet is in juli met 0,3 procent gestegen van 2,58 miljard euro (juli 2015) naar 2,59 miljard (juli 2016). Per kassabon werd er in juli 1 procent procent meer afgerekend.

Dat heeft marktvorser GfK becijferd.  In de eerste zeven maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 2,3 procent gestegen naar 19,86 miljard euro (19,42 miljard tot en met  juli 2015). De omzetgroei neemt echter af gedurende het jaar. De groei was in het eerste kwartaal van dit jaar 2,9 procent en in het tweede kwartaal 2,2 procent. Voor heel 2016 wordt, op basis van 52 weken, een omzetgroei van 2,2 procent verwacht.

Het aantal zogenoemde multichannel shoppers (zowel online als fysiek boodschappen doen in supermarkt) is in het tweede kwartaal van 2016 gestegen naar 5,9 procent (3,5 procent inhet tweede kwartaal  van 2015). In het tweede kwartaal van 2016 ligt het aandeel 70 procent hoger dan een jaar eerder. Multichannel shoppers hebben in het tweede kwartaal van dit jaar bijna 30 procent van hun bestedingen online besteld. Daarnaast geven ze 22 procent meer uit aan het boodschappenpakket dan gemiddeld. Dit komt vooral de oververtegenwoordiging van welgestelde gezinnen binnen de multichannel shoppers, weet GfK.
De totale online omzet in de supermarkt  is nog beperkt maar is in het tweede kwartaal van dit jaar gegroeid naar 2,1 procent. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels