nieuws

Recensie: #WatNouEindeVanWinkels

Geen categorie

In mei verscheen een boek met de opmerkelijke titel #WatNouEindeVanWinkels. Vastgoedmarkt mocht van de uitgever van dat boek drie exemplaren weggeven aan mensen die in ruil daarvoor een recensie schrijven. Hier de eerste, van Terry de Jong.

Sinds de opkomst van het internet worden we gebombardeerd met de succesverhalen hiervan. Onheilsprofeten die zeggen dat grote sterke merken, als Amazon en Google, de markt over zullen nemen en de digitale wereld intrekken. Er zou een revolutie in de retail komen, echter anno 2016 blijkt dit ondanks hard geschreeuw van onheilsprofeten nog steeds niet aan de orde te zijn.

Met deze gebundelde serie van publicaties brengt Van Tellingen (retailexpert bij Strabo) onder de aandacht dat de fysieke winkel, met uitzondering van enkele branches, niet hoeft te vrezen voor het internet. Dit onderbouwt hij met verscheidene onderzoeken die een serieus tegengeluid geven (volgens Van Tellingen ‘Hét geluid’). Een realistisch geluid, onderbouwd met feiten, waarmee de schrijver de onheilsprofeten op hun plek weet te zetten. Zo blijken de online winkelaankopen niet 18 procent te zijn, maar eerder tegen de 5 procent aan te zitten.

Dit boek is geen pleidooi tegen het gebruik van webshops, maar juist dat de ondernemer goed na moet denken. Immers, Action en Primark tonen overduidelijk aan dat een webshop geen vereiste is voor succes. Daarnaast laten webshops vaak nog geen echte winsten zien. Hierom pleit Van Tellingen voor een duidelijke strategie en de ondersteunende functie van webshops. Het menselijk contact blijft belangrijk en dit moeten we in deze digitale tijd niet vergeten.

De in spreektaal geschreven artikelen zijn even wennen, maar wanneer deze horde wordt genomen, leest het boek snel weg. De lezer wordt door middel van uitgebreide voorbeelden uit de praktijk aan de hand genomen, echter tegelijkertijd wordt de lezer door een enkele opmerking aan het denken gezet. Dit spel wordt redelijk goed uitgevoerd, maar het laatste hoofdstuk had uitgebreider gemogen. Zo wordt bijvoorbeeld over de huurwetgeving enkel gezegd dat ‘de juristen met iets beters moeten komen, zodat de politiek dat goed kan keuren.’ Dat ‘iets’ wordt niet nader uitgelegd. Vanwege de vorm waarin dit boek is gegoten wordt de lezer meerdere malen geconfronteerd met dezelfde informatie. Als de lezer hier doorheen weet te kijken, blijkt dit kleine boek verrassend veel informatie te bevatten. Al met al schetst Van Tellingen een aardig denkraam over de toekomst van de fysieke retail, die er rooskleurig uit lijkt te zien.

#WatNouEindeVanWinkels, Hans van Tellingen, 96 pagina´s, uitgever: H.I.R.E., 2016

Recensent:

T.R. de Jong, Contract Management, Colliers International Netherlands