nieuws

Marge modewinkels verschrompeld door concurrentie

Geen categorie

Winkelstraten trokken in 2015 gemiddeld 21,2 procent minder bezoekers dan in 2004. Vooral de situatie in de modebranche is zorgwekkend. Terwijl het aantal winkelmeters met 19 procent toenam, daalde de gemiddelde marge van 5,5 naar 1 procent.

Marge modewinkels verschrompeld door concurrentie

Dat schrijft het Economisch Bureau van ABN Amro in het 17 juni gepubliceerde rapport Leegstand in de winkelstraat. De bezoekersdaling vond plaats in 85 procent van de winkelgebieden. Steden die het aantal passanten juist zagen toenemen zijn de centra van Amsterdam, Eindhoven en Leeuwarden. Onder kleinere steden trokken Middelburg, Zeist, Geleen, Ede, Nijkerk en Cuijk meer bezoekers.

De daling van ruim 21 procent komt op een gemiddelde koopzaterdag in 2015 landelijk neer op 730.00 mensen minder passanten dan in 2004: van ruim 3,4 miljoen naar 2,7 miljoen. In 2009 stond gemiddeld 4,9 procent van de verkooppunten leeg, voorjaar 2016 is dat opgelopen naar 8,9 procent. Op goede locaties bedraagt de gemiddelde leegstand 7,4 procent. Op mindere locaties in kleine en middelgrote steden is dat gemiddeld 14 procent. De laagste leegstand is in de binnensteden van Amsterdam (1,5 procent) en Utrecht (3,2 procent), terwijl ook Haarlem (4,1 procent), Den Bosch (6,3 procent) en Groningen (6,4 procent) het goed doen.

Het gemiddeld aantal winkelmeters is landelijk evenwel met 11 procent toegenomen ten opzichte van 2004, terwijl de omzet in die periode met 11 procent is gedaald. De situatie in de modebranche noemt ABN zorgwekkend. Bij modewinkels nam het winkelvloeroppervlak zelfs met 19 procent toe, maar daalde de voor inflatie gecorrigeerde omzet met 2 procent. Dat omzetcijfer is echter inclusief online-verkopen. De eerste drie maanden dit jaar werd 18 procent de kledingaankopen online gedaan. Door de concurrentie nam de marge van modewinkels af van 5,5 naar 1 procent tussen 2004 en 2015.

ABN Amro schrijft dat de overheid moet ingrijpen om de leegstand in de winkelstraten terug te dringen. Zo zouden provincies het voortouw moeten nemen om verpauperde winkelgebieden in krimpregio’s te sluiten. Om besmettingsgevaar te voorkomen suggereert de grootbank om de lege winkelpanden in populaire regio’s aan de randen van het winkelgebied om te bouwen naar woningen. 

Vastgoedeigenaren moeten daarom snel de handen ineen kunnen slaan met winkeliers en gemeenten om initiatieven te bedenken in de regio, zegt de bank. Als suggestie noemen de onderzoekers de toevoeging van horeca, het organiseren van evenementen en het versoepelen van het parkeerbeleid. ‘Het collectief denken als winkelgebied moet topprioriteit hebben. Niet alleen het onderscheidend vermogen als winkelier is belangrijk, maar ook als winkelgebied’, aldus de onderzoekers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels