nieuws

Koopbereidheid consumenten zondagmiddag grootst

Geen categorie

Consumenten zijn veel meer koopbereid op een zondag dan op een zaterdag. Dat blijkt uit afstudeeronderzoek van Maud Schijen in de Amsterdamse Kalverstraat op basis van ING-pintransacties en passantentellingen van Citytraffic.

Dat meldt Citytraffic op zijn website. De relatie tussen lopen en kopen in de Kalverstraat is onderzocht door druktepatronen te vergelijken met pintransacties. Uit het onderzoek blijkt ook dat de modewinkels het meeste profiteren aan de kassa van een stijgend aantal passanten. Bij de telecom-winkels is dit effect het kleinst. Tijdens de middag is de koopneiging ook veel sterker dan in de morgen en tijdens de koopavond. Schijnen concludeert dat loopstromen koopstromen zijn, maar dat niet iedere winkel gelijk profiteert.

Maud Schijen heeft in afstudeeronderzoek voor haar master Economics aan de UvA de relatie tussen het aantal bezoekers en het aantal kopers in een winkelstraat onderzocht. Zij onderzocht wat het effect is van de passantenstroom op de verkoopresultaten van winkels in vijf verschillende branches, te weten mode, schoenen, drogisterijen, mix en telecom. Ze kon beschikken over geaggregeerde verkoopdata van ING-pintransacties op straatniveau van 155 dagen en over passantenstromen per dag en per uur, geteld door wifi-sensoren van Citytraffic.

Uit het onderzoek blijkt dat de modewinkels het grootste verband laten zien tussen stijging in passanten en stijging van aankopen in winkels. Er is hier sprake van een lineair verband. Meer passanten levert direct meer verkopen aan de kassa in het geval van mode, schoenen en drogisterijen. Winkels in de modebranche merken een veel groter financieel effect van meer passanten dan bijvoorbeeld de drogisterijen. En de winkels in de sectoren schoenen en mixed en telecom laten een kleiner effect zien van meer passanten op de aankopen dan bij de drogisterijen.

Het effect van meer passanten op de stijging van de aankopen verschilt per dag. Op zondag en maandag is er een veel sterkere relatie te zien dan op de rest van de weekdagen. Meer passanten op zondag en maandag betekent meer uitgaven in winkels, terwijl dit in de rest van de weekdagen minder geldt. Zondag en maandagshoppers zijn duidelijk meer gerichte kopers, dan de dinsdag-, vrijdag- of zaterdagshoppers. Tijdens de middag (13.00-18.00) is het verband ook veel sterker dan in de morgen en tijdens de koopavond.

Schijen concludeert dat een stijging in shoppers tijdens de middag meer verkoop aan de kassa oplevert dan in de ochtend en tijdens koopavond. Tijdens de koopavond is er zelfs een heel zwak verband tussen meer passanten en meer sales. Er is ook een verschil in maanden te zien als het gaat om het verband tussen meer passanten en meer uitgaven. In de eerste helft van het jaar laten de maanden januari, maart en juli een zeer sterk verband zien tussen meer passanten en meer uitgaven. In de maanden april en juni is dit verband het zwakst.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels