nieuws

Forse omzetdaling fysieke mode- en schoenenwinkels

Geen categorie

De non-foodsector heeft in het eerste kwartaal een even hoge omzet behaald als in de eerste drie maanden van 2015. Alleen doe-het-zelfzaken en woonwinkels presteerden beter.

Forse omzetdaling fysieke mode- en schoenenwinkels

Dit meldt CBS in de kwartaalmonitor detailhandel. Gemiddeld heeft de gehele detailhandel in het eerste kwartaal van 2016 een omzetstijging geboekt van 1,6 procent. De groei komt vooral van de foodsector en de webwinkels. In de foodsector groeide de omzet met 2,9 procent in het eerste kwartaal van 2016. De supermarkten zagen hun omzet stijgen met 3,0 procent, en de omzet van speciaalzaken groeide met 2,3 procent.

De groei kwam deels doordat Pasen dit jaar in maart viel en vorig jaar in april. Bovendien had het eerste kwartaal dit jaar een dag meer omdat 2016 een schrikkeljaar is. Het gaat beter met de woningmarkt en dat merken de winkels die met de inrichting of verbouw van woningen te maken hebben. Zo steeg de omzet van de doe-het-zelfzaken (2,2 procent) en de woonwinkels (2,8 procent). Ook voor persoonlijke verzorging had de consument wel geld over in het eerste kwartaal: de drogisterijen en parfumerie- en cosmeticawinkels boekten 3,3 procent meer omzet.

Veel minder ging het met de non-foodwinkels waar consumentenelektronica (-6,8 procent) en kleding en schoenen (-2,1 procent) worden verkocht. Vooral de gespecialiseerde winkels in dameskleding (-11,5 procent) en schoenenwinkels moesten in het eerste kwartaal veel omzet inleveren (-10,4 procent).

In het eerste kwartaal is de online omzet met 22 procent gegroeid. De webwinkels zetten 29 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben verkoop via internet als hoofdactiviteit. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 15 procent.  

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels