nieuws

Lidl investeert in 2017 150 miljoen in vastgoed

Geen categorie

Lidl staat voor het tweede achtereenvolgende jaar op de Provada. Deze supermarktketen, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, is in de loop van de jaren een belangrijke speler in de wereld van het retail- en logistiek vastgoed geworden. Het doel blijft om de komende jaren flink door te groeien. Voor volgend jaar is daar zeker 150 miljoen euro voor beschikbaar, meldt Harm van Oorschot, bijna 20 jaar directeur centrale diensten Lidl Nederland.

Vanuit het hoofdkantoor van Lidl Nederland in Huizen en een aantal regiokantoren kunnen de over de zeventig vastgoedprofessionals zelf de koers bepalen. Zij richten zich dagelijks zelfstandig op expansie, bouw- en vastgoedbeheer. Het is niet zo dat vanuit de Duitse stad Neckarsulm, waar het hoofdkantoor van Schwarz Gruppe (>80 miljard euro omzet) is gevestigd, een dictaat naar de landenorganisaties gaat. ‘We zijn autonoom, maar uiteraard is er afstemming over de strategie met onze internationale collega’s’, doet Harm van Oorschot de vastgoedstrategie uit de doeken in een e-mailinterview. ‘We werken juist ook intensief samen met ontwikkelaars. Het vinden van een goede supermarktlocatie die voldoet aan onze uitgangspunten blijft echt een uitdaging. Wij stellen hoge eisen aan de kwaliteit van een vestigingspunt. Deze eisen hebben wij gebundeld en delen wij met onze leveranciers en ontwikkelaars. Een voorbeeld hiervan was de samenwerking met Rialto Vastgoedontwikkeling bij de herontwikkeling van het retailproject AaBe Retail Park (30.000 m2) in Tilburg. Wij zijn daar een van de huurders geworden. In een goede samenwerking met de ontwikkelaar is het plan vormgegeven. Mede door fantastisch teamwork leidde dit tot een succesvol project.’

 

Marktconforme prijs

’De hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’ is de boodschap in jullie commercials. Stellen jullie je ook zo op richting ontwikkelaars, vastgoedbezitters?

 ‘Die hoogste kwaliteit streven wij ook na als het om vastgoedprojecten gaat. Voor een goed project zijn wij bereid een marktconforme prijs te betalen.’

Het geel/rode logo met de gekantelde I duikt de laatste jaren steeds vaker op in het straatbeeld. Niet zo verwonderlijk als dit jaar met gemak de grens van 410 winkels wordt overschreden. Even voor het contrast: Ahold meldt 850 Albert Heijnwinkels te hebben en Jumbo gaat richting de 578 supermarkten. Toch kan de groei spectaculair worden genoemd.

In december 1996 sloeg de Duitse supermarktgigant de eerste paal van het distributiecentrum in Heerenveen. Twintig medewerkers gingen er aan de slag. Vanaf dat moment nam de groei van Lidl Nederland snel toe; in oktober 1997 openden acht Nederlandse vestigingen de deuren, met in totaal een paar honderd medewerkers. Na de pioniersfase groeide Lidl door. In 2001 opende de supermarktketen de honderdste vestiging in Nederland. In 2002 steeg de teller extra snel naar 150 filialen, dankzij de overname van vijftig voormalige Basismarkten. Inmiddels staan er 407 filialen op de teller (circa 550.000 m2 bvo) en beschikt het bedrijf over vijf distributiecentra met een zesde op komst. Inmiddels werken er over 17.000 mensen.

 

Gestage groei

Van Oorschot twijfelt niet aan de gestage groei. Voor 2017 heeft hij daar 150 miljoen euro voor gereserveerd. Het zou geen probleem moeten zijn om locaties te vinden met zoveel leegstand in het winkelareaal? Toch is het juist nu een uitdaging, stelt hij: ‘De trend is volgens Trends in Supermarktvastgoed van het platform Supermarkt en Ruimte dat de supermarkt naar de stad trekt. Uiteraard vestigen wij ons graag in de directe omgeving waar onze klanten wonen. Dit vormt soms wel een spanningsveld met onze vestigingseisen. De inpassing van Lidl blijft moeilijk in dichtbevolkte gebieden. Ons net geopende filiaal in Zaandam is een prachtig voorbeeld van Lidl anno 2016.’

Op het Boere Jonkerplein in de Slachthuisbuurt aan de Dr. H.G. Scholtenstraat in Zaandam liet Lidl door Ten Brinke Bouw in Doetinchem een ontwerp van Buro Ursem uit Avenhorn bouwen. De winkel heeft een oppervlakte van ca. 2.100 m². Op het buitenterrein is plaats voor 147 parkeerplaatsen. ‘Onze Lidl-filialen worden in de loop van de jaren steeds groter; 1500 – 2500 m2 bvo. Een bake-off (warme bakker) afdeling wordt bijvoorbeeld een standaard. Onze looppaden van nieuwe winkels zijn breed. Dat is comfortabel voor de klant. Daarnaast vinden wij parkeergelegenheid en bereikbaarheid voor onze klanten van essentieel belang. Maar ook logistiek, voor de vracht, moet het in orde zijn.’

Als sportief verliezer baalt Van Oorschot wel dat zijn andere net geopende paradepaardje, de supermarkt aan de Windemolenweg in Dongen, niet is uitgekozen tot de “mooiste supermarkt van Nederland”. ‘Dit filiaal heeft een unieke en eigentijdse vormgeving met een duurzaam karakter. Het landschapsbeeld met een oude molen ernaast is prachtig.’

Van Oorschot denkt overigens dat websupermarkten als Picnic van de Rotterdamse serie-ondernemer Michiel Muller en Pantry van Amazon niet direct de groei van het aantal Lidlwinkel bedreigen. ‘Ons beleid is erop gericht om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen. Stenen winkels blijven in onze branche voorlopig nog erg belangrijk.’

 

Stapje verder

Jullie slogan op de Provada is ‘Op weg naar morgen!’. Waar heeft dat betrekking op?

‘Op weg naar morgen! komt heel erg tot uiting als het gaat om duurzaamheid. Denk aan Breeam, DGBC, zonnepanelen et cetera’, licht Harm van Oorschot toe. Hij gebruikt het nieuwe distributiecentrum (DC) in Waddinxveen dat begin volgend jaar wordt geopend. Het is groot (terrein: 13ha, hallen: 50.000 m2) en duur (circa 70 miljoen euro). Maar het is vooral het duurzaamste DC van Nederland: Breeamscore van 91,38 procent. ‘We zijn zuinig op de wereld om ons heen, dat doen we uit overtuiging en omdat het bij Lidl past. Want door te besparen op energieverbruik, grondstoffen en het gebruik van duurzame bouwmaterialen, ondernemen we kosten- en milieubewust. Al in 2013 opende Lidl zijn vijfde distributiecentrum met het Breeam **** Excellent oplevercertificaat. In Waddinxveen gaan we weer een stapje verder. Nieuwe ontwikkelingen en innovaties passen we waar mogelijk toe om onze ecologische voetafdruk steeds verder te minimaliseren. Het nieuwe distributiecentrum wordt verlicht met 100 procent led. Verder worden er meer dan vierduizend zonnepanelen op het dak geplaatst, waarmee het gebouw op een zonnige dag zelfvoorzienend is. Er is geen gasaansluiting, waardoor het distributiecentrum kan draaien zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Daarnaast wordt het regenwater opgevangen ten behoeve van onder andere de irrigatie van de naastgelegen kassen waar groenten worden geteeld. De grond voor ons volgende DC, het zevende, is overigens al gekocht en het complex wordt nog duurzamer. In de gemeente Overbetuwe is op het bedrijvenpark Park 15 een kavel gekocht van circa 16 ha. De ontwikkelaar is GiesbersGroep. DC 7 biedt ons de mogelijkheid om het logistieke proces goed in te richten, zodat deze naadloos aansluit op de groeipotentie van de organisatie.’

 

250 bomen

‘Lidl houdt ook rekening met de omgeving en de ontwikkeling van lokale flora en fauna. Zo worden in Waddinxveen circa 250 bomen geplant en zorgt een natuurvriendelijk beheerplan voor duurzaam medegebruik van planten en dieren in het omliggende gebied.’

Het duurzaamheidsbeleid en de nieuwe winkels gaan hand in hand. ‘Sinds september 2014 is het Energielabel A++++  de standaard voor alle nieuw te bouwen winkels’, gaat Van Oorschot verder. ‘Sommige van deze nieuwe supermarkten voorzien we ook van e-laadpalen en zonnepanelen. Daarnaast wordt er ook fors geïnvesteerd om de bestaande winkels te moderniseren en te verduurzamen. Een vastgoedproject houdt voor ons overigens niet op bij de voordeur. Wij kijken verder en investeren met een gemeente mee om de omgeving aantrekkelijk te maken, die bomen in Waddinxveen is daar een mooi voorbeeld van.’

 

Over de auteur 

Eduard Voorn is freelance journalist

Dit artikel is gepubliceerd in de Vastgoedmarkt Provada-special 2016

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels