nieuws

Opinie: Wat zou je doen met 1 miljard?

Geen categorie

ABN Amro stelt 1 miljard euro beschikbaar voor het verduurzamen van commercieel vastgoed. De bank gaat haar vastgoedklanten bij de verduurzaming van hun vastgoed gericht ondersteunen. Op papier een geweldige stimulans om al die meters kantoren duurzaam te maken. Eelco Ouwerkerk, programmamanager Kantoor vol Energie moet er echter niet aan denken dat dit geld straks verdwijnt in een hoos aan kansarme kantoren.

Het gaat volgens ABN Amro om een aanzienlijke impuls waarmee een reductie van 500.000 ton CO2 en een energiebesparing van ruim 100 miljoen euro per jaar wordt gerealiseerd. De snelle rekenaar die een beetje thuis is in de ‘eenheden’ van energie, CO2 en vastgoed, leest hier een voornemen om deze som geld dus héél dun uit te smeren over circa 20 miljoen m2 kantoren. Immers, de groene financiering is bedoeld voor de quick wins die vaak niet veel meer dan 20 procent energiebesparing opleveren. Gemiddeld resteert dus 50 euro per m2 financiering om de klanten van ABN Amro met vastgoed een hart onder de riem te steken bij hun ambities om hun vastgoed meer waardevast en beter verhuurbaar te maken.

Dit klinkt niet erg praktisch en het gevoel van impact zakt al snel weg. Als je met een miljard euro aan de slag gaat, zou je daar toch een ander gevoel aan over willen houden. Eerst de praktische kant maar eens. Twintig miljoen m2 betekent duizenden kantoren en dus duizenden financieringen met alle begeleiding en transactiekosten van dien. Heeft een bank vandaag de dag nog de capaciteit om al die klanten op maat te bedienen? En ik moet er ook niet aan denken dat die 1 miljard verdwijnt in een hoos aan kansarme kantoren die op mijn deur gaan bonzen, omdat ze ledlampen en warmtepompen willen kopen.

Los daarvan is het interessant om na te denken over hoe ABN Amro veel meer impact kan hebben met 1 miljard euro. Hoe ABN Amro zichzelf echt op de kaart zet en in 2017 de meest duurzame vastgoedbank kan zijn, zoals Rutger Schuur (hoofd Real Estate & Public Sector Clients) uitspreekt op de website van ABN Amro. Hoe je met 1 miljard aan groene financiering een multiplier kunt aanjagen en echt kunt onderschrijven dat gezonde, comfortabele en energieneutrale kantoren een hogere waarde hebben en houden door lagere leegstandsrisico’s en hogere transactiewaarden bij verkoop.

Ik zou het wel weten. Ik zou mijn ambities beter laten aansluiten bij de realiteit van de bestaande voorraad. Als ik me richt op 5 miljoen m2 van de kansrijke voorraad beperk ik me tot minder dan 800 objecten (gemiddelde kantoorgrootte: 6.500 m2). Zo krijg ik meer focus en meer controle. Ik zoek impact in kwaliteit en een hoogwaardig resultaat. Ik weet namelijk niet wat de houdbaarheidsdatum van een A-label-kantoor is, maar ik weet wél dat vanaf 2020 alle nieuwe kantoren energieneutraal moeten zijn en de markt daar inmiddels al op anticipeert. Als koploper wil ik mijn klanten helpen, risico’s beperken en dus stimuleren om te renoveren naar gezond, comfortabel en energieneutraal, want met label A of alleen quick wins lopen we vanaf 2020 weer achter de feiten aan. Gewoon in één keer goed doen. Dat voelt goed! Goed voor de positie van de bank en een sterk middel om de risico’s op mijn uitstaande en toekomstige financieringen te beperken. Hiervoor is circa 6,75 miljard euro benodigd. Die klus wil ik graag doen en die 1 miljard euro zet ik in voor verruiming van de financiering voor kansrijke kantoren.

Ik schat in dat het een forse stimulans zal zijn voor de markt. Maar nog veel belangrijker: het zal mijn klanten triggeren om heel bewust keuzes te maken om A-label-renovaties naar een hoger niveau te tillen. Ze zullen me zien als de betrokken vastgoedbankier met een grote visie, die de uitdaging aangaat en er ondertussen dikke handel aan overhoudt. Het stimuleert de groeiende mindshift in de markt dat een comfortabel, gezond en energieneutraal kantoor de nieuwe norm is en het jaagt de economie, werkgelegenheid en innovatie aan. Dat is zelfoverstijgend en toekomstbestendig leiderschap. Wat dat nog meer zal opleveren voelt iedereen op zijn klompen aan.

 

Eelco Ouwerkerk

Programmamanager Kantoor vol Energie

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels