nieuws

Huurders iets meer tevreden met beheerder

Geen categorie

Gemiddeld beoordelen huurders hun beheerder met het rapportcijfer 6,6. Dit is iets hoger dan het cijfer van 6,4 vorig jaar.

Dit blijkt uit het Beheerdersonderzoek van huisvestingsadviseur Solved en onderzoeksinstituut Interface, verbonden aan de Technische Universiteit Eindhoven. Het onderzoek is uitgevoerd onder 105 huurders die eveneens 105 gebouwen en 62 verschillende gebouwbeheerders beoordeelden. Huurders zijn echter niet bijzonder tevreden over de beheerders van kantoorpanden, schrijft Solved. Slechts 32 procent van de huurders zou zijn beheerder aanbevelen aan anderen. Ondertussen zou 58 procent het gebouw wel aanbevelen aan anderen.

Bijna twee op de drie de huurders (61 procent) vindt dat de beheerder onvoldoende meedenkt ten aanzien van het optimaliseren van de huisvestingskosten. ‘Je ziet in dit onderzoek duidelijk dat de beheerders kansen laten liggen’, zegt Olivier van Gool, partner bij Solved. ‘Een goede beheerder zou het oordeel over een gebouw positief moeten beïnvloeden, lijkt ons. Zo kan hij van toegevoegde waarde zijn voor de eigenaar. Wij zien in dit onderzoek echter het tegenovergestelde gebeuren. De beheerder blijft toch vooral een afbreukrisico voor het rendement op vastgoed.’

Voor het eerst werden naast grote corporate beheerders en kleine particuliere beheerders ook eigenaar-beheerders beoordeeld. Huurders zijn vaker tevreden over deze groep, die zij gemiddeld een 7,2 geven. Dit hogere cijfer is niet verrassend, vindt Erik Tijsma, partner bij Solved. ‘Eigenaar-beheerders voelen direct het belang van meer klantvriendelijkheid. In de meeste gevallen zijn de beheerder en de eigenaar verschillende partijen. Het formaliseren van de relatie tussen beheerder en huurder, door het afspreken van Service Level Agreements, zou de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komen.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels