nieuws

Wachtrij voor winkelruimte Haagse Passage

Geen categorie

Winkeliers aarzelden een jaar of vijf jaar geleden over de vraag waar zij het best een pand konden betrekken in de Haagse binnenstad. Nadat Apple een flagship store opende in de Passage, volgden andere lifestyle-merken. Frits Tonnaer, Bjørn Brink

De Passage in Den Haag werd tussen 1882 en 1885 speciaal voor het ‘chique winkelen’ gebouwd door Haagse notabelen, naar Parijs’ voorbeeld. De oudste winkelpassage van Nederland, inmiddels een gewaardeerd Unesco-monument, is nog steeds in tact. In september 2014 werd de Nieuwe Passage van 9.000 m² aangebouwd voor eigenaar A.S.R. Vastgoed Vermogensbeheer. De 21.000 m² in de Passage is volledig verhuurd en geïnteresseerde winkeliers staan nu zelfs in de rij als er winkelruimte vrijkomt. 

 

Italiaanse vaklui

In 2007 heeft de Passage een ingrijpende renovatie ondergaan. Hierbij werden gevels en ornamenten in oorspronkelijke staat teruggebracht en de marmeren terrazzovloer werd door Italiaanse vaklui hersteld. In 2010 werd deze revitalisatie afgerond. In datzelfde jaar is CBRE door A.S.R. Vastgoed Vermogensbeheer aangetrokken voor de verhuur van winkelruimte. De Passage was toen niet top of mind bij retailers, onder meer vanwege de vele ontwikkelplannen die er lagen. Zoals de komst van Amadeus waarin Primark nu gevestigd is, Wagenhoek met o.a. Marks & Spencers, Zara en H&M en de bouw van Sijthoff City in de binnenstad. Voor ondernemers op zoek naar winkelruimte was het niet duidelijk waar ze zich het beste konden gaan vestigen. De hamvraag was of deze ontwikkelingen een verandering van de looproute van het winkelend publiek tot gevolg zouden hebben.  Dit veranderde toen Apple eind 2011 haar interesse voor voormalig boekhandel Verwijs kenbaar maakte. Na de succesvolle opening van de Apple Store op het Amsterdamse Leidseplein had het merk de smaak te pakken gekregen. Den Haag lonkte en de Passage meer specifiek vanwege haar vormgeving en uitstraling. Apple geloofde met zijn nieuwe flagship, uitstraling en power, een positief effect te kunnen hebben op de passantenstroom. A.S.R. Vastgoed Vermogensbeheer deelde het geloof van Apple en dit zette de toon om de Passage gereed te maken voor de toekomst. Het ging niet alleen om de winkelruimte van Verwijs. Om symmetrie te kunnen creëren wilde de elektronicagigant graag de naastgelegen winkelunits erbij trekken. Het van oorsprong vrij smalle front moest een dominante entree worden, zodat de presence van Apple optimaal zou zijn. Alle veranderingen moesten met respect voor het monument worden gedaan. Samen met Kentie & Partners was CBRE naast de verhuur namens A.S.R. Vastgoed vermogensbeheer ook verantwoordelijk voor het projectmanagement van de verbouwing. Veel originele elementen in het winkelpand zijn behouden gebleven, bijvoorbeeld de grote eikenhouten trap, de fraaie lichtkoepel en de balustrades.  Door de komst van Apple moest Ecco haar intrek nemen in een andere winkel in de Passage. Ecco maakte direct van de gelegenheid gebruik om in de nieuwe winkelunit een flagship store te realiseren, de eerste van dit schoenenmerk.

 

Positieve effecten

De verandering van branchering was onderdeel van de nieuwe strategie van de eigenaar voor deze winkelpassage. De komst van Apple paste naadloos in de strategie om meer premium brands en internationale merken aan te trekken. Het contracteren van Apple heeft diverse positieve effecten gehad. Zoals aanzienlijk meer traffic in de Passage. Zelfs de minder drukke arm van de Passage heeft hierdoor een kwaliteitsimpuls gekregen en dit is verder versterkt door de komst van chocolade-, koffie- en thee-etablissement Hop & Stork. Andere premium lifestyle merken volgden het voorbeeld van Apple, zoals bijvoorbeeld Miele die zich heeft gecommitteerd. Sinds augustus 2014 kan de consument in het Miele Center terecht voor vragen en advies. Ook Nespresso wordt toegevoegd aan het winkelaanbod. Er komt een Nespresso-winkel in de Passage. De verbouwing van deze winkel is in volle gang, maar de koffieliefhebber kan de tijdelijke pop up store al wel bezoeken.  Met het contracteren van kunstwinkels Carre d’Artist en Yellow Korner en juwelier Lucardi is de Passage volledig verhuurd. Van een chique overdekt winkelcentrum met een ietwat oubollig imago is de Haagse Passage nu een plek waar lifestyle-merken hun mooiste waren uitstallen. Sommige winkels zijn gebleven, zoals Akkerman, de vulpenspeciaalzaak en postzegelhandelaar Keizer & Zoon. Nieuwe toetreders met een duidelijke signatuur hebben de impuls gegeven die het winkelcentrum nodig had. De Passage heeft een duidelijke signatuur en dat is niet onopgemerkt gebleven. Het winkelend publiek weet de Passage weer te vinden.

 

Over de auteurs

Frits Tonnaer is senior assetmanager A.S.R. Vastgoed Vermogensbeheer, Bjørn Brink is director CBRE Retail

Dit artikel is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van maart 2016 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels