nieuws

NSI rolt Easy Shopping-formule uit

Geen categorie

NSI wil met zijn clicks & bricks-formule Easy Shopping in zijn wijkwinkelcentra keihard de strijd aangaan met concurrende centra. ‘Retail is duidelijk een verdringingsmarkt geworden’.

‘De koek is kleiner en internet eist een steeds groter aandeel op’, vat topman Johan Buijs de problematiek op de retailmarkt handzaam samen. Easy Shopping is een clicks & bricks-concept dat in april 2015 werd geïntroduceerd in het Rotterdamse wijkwinkelcentrum Zevenkamp (10.093 m2)  NSI hoopt daarmee marktaandeel af te snoepen van winkelcentra in de omgeving en de eigen bezettingsgraad op te vijzelen. Het  nieuwe ‘webwijkwinkelcentrum’ lijkt aan te slaan.

Vorig jaar steeg het bezoekersaantal van Zevenkamp met liefst 20 procent. Al komt een deel daarvan ook op het conto van een ingrijpende opknapbeurt en alle inspanningen om het winkelcentrum veiliger te maken, die aan de introductie van Easy Shopping vooraf gingen. Alle 35 units waren al bezet, op één na, waarin het drie man sterke Easy Shopping-team een jaar geleden aan de slag ging .

Buijs omschrijft het team als een ‘start-up’ binnen NSI. Belangrijkste taken zijn het beheer van de centrumwebsite, de gezamenlijke webshop en het organiseren en bedenken van allerlei promotionele acties om meer bezoekers te genereren en het verzorgingsgebied uit te breiden ten koste van andere centra. Het gaat om het organiseren van muziekoptredens, prijsvragen, kerst- en sinterklaasacties en het betrekken van sportverenigingen, hobbyclubs en wat al niet meer.  Kortom, alles om het gemeenschapsgevoel, de community, te vergroten, met Zevenkamp als bruisend middelpunt. Hiervoor worden ook Twitter, Facebook en Instagram ingezet.  ‘In feite gaat het om verdere professionalisering van het centrummanagement, waarbij het Easy Shoppingteam ook de traditionele marketingtaken van de winkeliersvereniging overneemt’, licht Buijs toe. ‘In deze verdringingsmarkt moet je onderscheidend zijn en toegevoegde waarde leveren om te kunnen overleven.’

De precieze invulling van de diensten van de gezamenlijke webwinkel binnen de Easy Shopping-formule, zal volgens Buijs mede afhankelijk  zijn van de bevolkingssamenstelling van de betreffende wijken. ‘We hebben een hele goede respons op winkelcentrum Zevenkamp van alle partijen die via de webshop van Easy Shop delen van hun assortiment ontsluiten. Maar we zitten nog middenin de testfase van wat wel en niet werkt in deze wijk.’

De formule wordt dit jaar in de regio Rotterdam uitgerold. Als eerste is winkelcentrum ’t Plateau (5.252 m2) in Spijkenisse aan de beurt. Daarna volgen nog twee wijkwinkelcentra. Bedoeling is dat alle wijkwinkelcentra van NSI, in omvang variërend tussen de 5.000- 12.000 m2, uiteindelijk het Easy Shopping-vaandel  gaan voeren.

Meer over de retailportefeuille van NSI in het maartnummer van Vastgoedmarkt, dat donderdag 17 maart verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels