nieuws

Nederlanders shoppen voor 16 miljard online

Geen categorie

Het online winkelen in Nederland groeit als kool. In 2015 kochten Nederlanders voor 16 miljard euro online. Dat is ruim 16 procent meer dan het jaar er voor.

Dit blijkt uit onderzoek naar online bestedingen door onderzoeksbureau Gfk in opdracht van thuiswinkel.org.

De online aankopen zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor het opkrabbelen van de detailhandel met (+2,2 procent) in 2015. In de webwinkels werd vooral meer geld uitgeven aan voedsel, speelgoed en mode.

Met name de uitgaven aan voedsel stegen explosief. In het vierde kwartaal van 2015 nam dit met 54 procent toe, vergeleken met  dezelfde periode vorig jaar. Ook speelgoed was erg in trek. Ongeveer 36 procent van het de speelgoeduitgaven vond in het vierde kwartaal van 2015 online plaats. Een jaar eerder was dat nog 29 procent.

In totaal kocht de Nederlandse consument in 2015 voor ruim 8,41 miljard euro aan producten (plus 21,9 procent, vergeleken met een jaar eerder). De uitgaven aan diensten, zoals reizen en kaartjes, namen met 10,3 procent toe.

Directeur Wijnand Jongen van thuiswinkel.org noemt de groei spectaculair. ‘Zetten we de bestedingen aan online gekochte producten af tegen de totale consumptieve bestedingen, dan bedraagt het online aandeel inmiddels 8,9 procent. In 2014 was dat nog 7,6 procent.’

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels