nieuws

Fysieke expansie ondanks groei online verkopen

Geen categorie

Groeiende online verkopen schrikken retailers niet af als het gaat om hun fysieke expansieplannen voor 2016. Dit is een van de conclusies uit CBRE’s jaarlijkse onderzoek naar de cross-border expansieplannen van 150 grote internationale merken uit de Verenigde Staten, Azië, Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Het is het zevende jaar dat de internationale vastgoedadviseur het onderzoek How Active Are Retailers Globally? uitbrengt.

Het overgrote deel van de retailers – 83 procent – geeft aan dat zijn fysieke expansieplannen in 2016 niet worden beïnvloed door de groei van online verkopen. Het is waarschijnlijk dat dit van markt tot markt varieert maar slechts 22 procent is bezorgd over de stevige concurrentie van e-commerce als bedreiging voor de markt in 2016. Van de deelnemers aan het onderzoek zegt 17 procent grootschalige uitbreidingsambities te hebben; zij zijn voornemens om meer dan 40 winkels te openen dit jaar (9 procent meer dan in 2015). De ruime meerderheid (67 procent) geeft aan maximaal 20 winkels te willen openen.

Krijn Taconis, executive directeor retail: ‘Fysieke aanwezigheid van retailers op de belangrijkste winkellocaties blijft essentieel voor een sterke merkbekendheid. Ondanks de zorgen over economische onzekerheid in bijvoorbeeld China en de Verenigde Staten en de groeiende populariteit van online winkelen, zien we dat er nog steeds goed geïnvesteerd wordt in het winkelnetwerk. Er ligt nog wel een uitdaging in het creëren van emotionele affiniteit met de consument, zodat deze langer in de winkel verblijft en meer uitgeeft. De consument wil nog steeds een winkel bezoeken om producten live te aanschouwen, passen, voelen en te genieten van het feel-good gevoel dat zij krijgen door een bepaalde merkervaring. De fysieke winkel is onlosmakelijk verbonden met de shopping journey en kan op veel verschillende manieren worden ingezet. Het gaat om veel meer dan de transactie alleen.’

Centraal West-Europa staat bovenaan de agenda van retailers die willen uitbreiden. Duitsland is het meest in trek, met 35 procent van de winkeliers die hier een vestiging willen openen. Frankrijk en Groot-Brittannië volgen op de voet met respectievelijk 33 en 29 procent. Deze landen kenmerken zich door een constante toestroom van toeristen en een goed bestedingspatroon. Ook Nederland kan met een achtte plaats in de ranking rekenen op stevige interesse van internationale retailers; 22 procent wil hier één of meerdere winkels openen. Vooral Amsterdam heeft een speciale aantrekkingskracht op bepaalde merken. Dit wordt mede ingegeven door de enorme toename van het toerisme in Amsterdam van met name 35-plusers. Deze groep heeft voldoende te besteden en doet dit niet alleen in de horeca maar ook in retail.

Winkels in high streets (76 procent) en regionale winkelcentra (72 procent) worden als meest populaire locaties voor uitbreiding genoemd. Het is een bevestiging van verdere polarisatie. Een toenemend aantal merken is op zoek naar een vestiging in verkeersknooppunten zoals stations. Een vijfde van de merken, grotendeels uit de Verenigde Staten en de regio EMEA, wil hier uitbreiden vanwege onder meer het hoge passantenaantal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels