nieuws

Consumentenvertrouwen in maart dieper in het rood

Geen categorie

De stemming onder consumenten is in maart negatiever geworden. Het consumentenvertrouwen ging van -1 in februari naar -4 in maart.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op 18 maart. Dit komt vooral doordat het oordeel over het economisch klimaat sterk verslechterde. Grote faillissementen zoals van V&D en Perry Sport droegen bij aan het negatieve sentiment. De koopbereid nam daarentegen iets toe. Het is de tweede maand op rij dat het consumentenvertrouwen negatief is. Met -4 ligt het consumentenvertrouwen in maart wel boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).

Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44). Consumenten oordelen in maart negatiever over de economie dan in februari. De deelindicator economisch klimaat komt uit op -7, tegen 6 in februari. Zowel het oordeel over de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden verslechtert aanzienlijk.

De koopbereidheid daarentegen neemt iets toe in maart. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen komt uit op -2, tegen -5 in februari. De stijging is deels te danken aan een verbetering van het oordeel over de financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden. Ook vinden consumenten de tijd gunstiger voor het doen van grote aankopen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels