nieuws

Nestpick belooft disruptie op woningverhuurmarkt

Geen categorie

Start-up Nestpick denkt een even ontwrichtend effect te hebben op de huurwoningmarkt als Zalando op de schoenenmarkt. Het online verhuurplatform maakt bezichtigingen overbodig en koppelt huurders aan verhuurders tegen een kwart van de kosten. ‘Binnen vijf jaar huurt iedereen online. Woningmakelaars die zich niet aanpassen, zullen verdwijnen.’

Het leest als een 21e eeuws jongensboek. Rotterdamse student slaagt er niet in een kamer te vinden, ontwerpt daartoe uit frustratie een online applicatie, haalt miljoenen aan venture capital op en runt even later een bedrijf met honderd man in start-up-hoofdstad Berlijn. En dat alles binnen een jaar. Het is het verhaal van de jonge Duitser Fabian Dudek. Voorjaar 2014 richtte de toenmalige masterstudent Strategisch Management aan Erasmus University Rotterdam na veertig tevergeefse woningbezichtigingen Nestpick op. Dit verhuurplatform belooft het hele zoekproces naar woonruimte online te halen, zodat tijdrovende kijkavonden en buitensporige makelaarscommissies tot het verleden horen. Na een paar maanden blijkt Nestpick binnen de studentengemeenschap een instant succes. Met name bij internationale studenten, die maanden van tevoren woonruimte kunnen boeken. Nadat Dudek twee Nederlandse ondernemersprijzen voor innovatieve concepten heeft gewonnen, dient Rocket Internet zich aan. Dit Duitse internetbedrijf dat in korte tijd is gegroeid van start-up naar beursgenoteerd bedrijf neemt een fors belang in Nestpick. Rocket-oprichter Olivier Samwer zegt in Nestpick een ‘billion dollar company’ te zien.

De Duitse internetonderneming haalt Dudek in augustus 2014 naar Berlijn. In december dat jaar investeert Rocket Internet met tech-durfkapitalisten Mangrove Capital Partners en Enern 11 miljoen euro in Nestpick. De start-up groeit met dit kapitaal uit tot een bedrijf van 150 medewerkers en naar eigen zeggen een woningaanbod van 20.000 in 35 steden in acht landen, waaronder Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Vorig jaar haalde Nestpick voor zijn verhuurders 16 miljoen euro aan huuropbrengsten op.

Dat Nestpick de warme belangstelling van venture capital geniet, heeft veel te maken met het succes van Airbnb, geeft Nestpick-brand manager Jasper Berkhuis toe. ‘Airbnb heeft de weg voor ons geplaveid. Van een lokale speler groeide Airbnb binnen een paar jaar uit tot een miljardenbedrijf. Airbnb was de disruptor van de vakantiehuizenmarkt. Uber heeft de taximarkt online gebracht. Een paar jaar geleden hield niemand het voor mogelijk dat schoenen online gekocht zouden worden, totdat Zalando op het toneel verscheen. Nestpick zal de huidige verhuurmarkt ontwrichten. Dit is de laatste markt met een grote offline component. Wij zijn overtuigd dat Nestpick de woningverhuur online kan tillen en daarmee de spelregels in de hele verhuurmarkt verandert. In potentie is de mondiale woningmarkt ons afzetgebied. Over vijf jaar zal vrijwel iedereen zijn woning online huren. Als je dan over straat loopt en tegen een leuke woning aanloopt, pak je je mobiele telefoon en boek je die via onze app binnen 15 minuten.’

Betekent Nestpick het einde van traditionele woningmakelaars zoals Zalando een slachting teweegbracht onder fysieke schoenenwinkels? Berkhout denkt van wel. ‘Huurders betalen bij traditionele makelaars voor geen of magere dienstverlening bemiddelingskosten van een hele maandhuur. Wij stellen daar echte service, garanties en slechts een kwart van de kosten tegenover. Als wij echt doorbreken en makelaars hun werkwijze en verdienmodel niet aanpassen, betekent dat het einde van veel traditionele makelaars. Maar we stellen ons zeker niet tot doel makelaars uit de markt te drijven. Nestpick wil ook graag samenwerken met makelaarskantoren die hun woningaanbod bij ons plaatsen. Wij zijn geen exclusief maar een additioneel platform.’

Hoe koppelt Nestpick de partijen aan elkaar? ‘Verhuurders mailen de details van hun woning naar ons. Een fotograaf maakt vervolgens op onze kosten professionele foto’s van het huis. Wij maken daar een professionele advertentie van op onze website. De potentiële huurders kunnen pas een boeking maken nadat ze documenten hebben ingestuurd die hun identiteit en achtergrond bevestigen. Zodra er reacties binnenkomen krijgt de eigenaar gedetailleerde gegevens van geverifieerde huurders. De geselecteerde huurder betaalt een kwart van de maandhuur aan Nestpick en stort een borg. Binnen 48 uur nadat de nieuwe huurder de woning heeft betrokken, staat de borg op de rekening van de verhuurder. De verhuurder betaalt niets. Voor eigenaren is het voordeel evident. Ze hoeven geen bergen e-mails meer te lezen of vele bezichtigingen te organiseren en ontwijken kostbare samenwerkingen met makelaars. We richtten ons eerst op internationale studenten en expats. Nu wordt ruim een op de drie huizen geboekt door lokale huurders, veelal jonge professionals. Zowel particuliere als professionele verhuurders kunnen hun aanbod bij ons onderbrengen. We werken met lokale makelaars en beheerders zoals Niya Vastgoed in Rotterdam. Voor beleggers kunnen we de bezettingsgraad in hun woningportefeuilles verhogen. We zijn nu in gesprek met grotere woningbeheerders. Ook willen we buitenlandse beleggers benaderen.’

In tegenstelling tot de meeste start-ups is Nestpick najaar 2015 overigens gekrompen, merkt de brand manager op. ‘We zijn toen teruggegaan van 150 naar 65 medewerkers.  Onze partner Rocket Internet houdt van snelle groei. De groei ging ons echter iets te hard. Op sommige punten bereikten we niet de kwaliteitseisen die we onszelf hadden opgelegd. Na een herbezinning hebben we besloten ons concept te bewijzen in onze kernmarkten. Hoewel niet de grootste, is Nederland een belangrijke markt voor ons. In onze kernsteden willen we een groter kwalitatief woningaanbod en goede gebruikerservaringen opbouwen. Ook willen we Nestpick uitbouwen tot sociaal platform. De verhuurmarkt draait immers om persoonlijk contact en vertrouwen. Onze investeerders gingen akkoord met deze kwalitatieve groei. Ze zijn dermate overtuigd van ons concept dat we voorlopig ook niet per se winst hoeven te maken.’

Intussen blijft Nestpick geld aantrekken. Begin dit jaar volgde een kapitaalinjectie van 2 miljoen euro, dit keer van Target Global en b-to-v Partners. Target Global ziet in Nestpick de partij die de intransparante en inefficiënte huurmarkt openbreekt. Mangrove, die investeert in disruptieve concepten die reële problemen oplossen, ziet in Nestpick een toekomstige wereldmarktleider, vertelt Berkhout. ‘Dit geld investeren we in een betere gebruikerservaring en een uitgebreidere garantie. Eerst kon slechts één huurder zich aanbieden voor een woning. De woning werd dan geblokkeerd totdat er een deal of geen deal was tussen de kandidaat en verhuurder. Nu is parallelle boeking wel mogelijk. Meerdere kandidaten kunnen zich nu voor een woning aanbieden, zodat de verhuurder wat te kiezen heeft. De garantie houdt in dat wij onze gebruikers schadeloos stellen. Als een verhuurder van een geverifieerde woning niet binnen een week een nieuwe huurder vindt, betaalt Nestpick de gederfde huuropbrengst. Zegt een eigenaar een verhuurdeal af, betalen wij voor de gedupeerde huurder tot maximaal dertig dagen diens hotelkosten.’

Nestpick hangt mogelijk nog wel een juridisch probleem boven het hoofd. Op 16 oktober 2015 verklaarde de Hoge Raad het verdienmodel van veel verhuurmakelaars onwettig. De zaak ging over een particulier die een huurwoning in Den Haag vond via huurplatform Pararius.nl. Hij kon de woning alleen bezichtigen als hij makelaar Duinzigt Woonservices een verhuuropdracht gaf en 1.100 euro bemiddelingskosten betaalde. Omdat Duinzigt de woning namens de eigenaar op Pararius.nl had geplaatst, meende de Hoge Raad dat hier sprake was van onwettige ‘tweezijdige bemiddeling’, ook al betaalde de eigenaar Duinzigt niet. Het rechtscollege wees ook het betoog van Duinzigt af dat Pararius.nl puur als ‘elektronisch prikbord’ functioneert en de aspirant-verhuurder en -huurder niet van elkaar afschermt. Nestpick – dat eveneens beide partijen bedient – denkt echter geen problemen te krijgen met deze bepaling. ‘De uitspraak is weliswaar tricky. Maar onze jurist zegt dat de juridische basis van onze dienstverlening in orde is.’

Dit artikel is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van februari 2016.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels