nieuws

Nederlander besteedt relatief weinig in winkel

Geen categorie

De gemiddelde consumentenbesteding in Nederlandse winkelgebieden ligt per vierkante meter aanzienlijk lager dan in omringende landen zoals België, Frankrijk en Engeland. Dit blijkt uit onderzoek van Troostwijk Research.

Nederlandse consumenten besteden in eigen land samen jaarlijks gemiddeld 3.250 euro per m2 winkelruimte, terwijl Belgische consumenten samen liefst 5.200 euro besteden. De Fransen besteden 5.400 euro per m2. De lage bestedingen zijn een belangrijke oorzaak van de leegstand in Nederlandse winkelgebieden. Die dreigt de komende tien jaar van 12 naar 18 procent te stijgen. Herinrichting van winkelgebieden kan deze leegstand echter stuiten.

De verklaring voor de relatief geringe bestedingen is niet de opkomst van online winkelen, denkt Daan van der Velden van Troostwijk Research. ‘Veel Nederlandse winkelgebieden zijn weinig onderscheidend. Winkels liggen ver uit elkaar en de sfeer ontbreekt. Waarom zou je daar als consument naartoe gaan? Winkelen is toch vooral beleving en op dat punt wordt de consument nog te vaak teleurgesteld in ons land. Voor retailers en vastgoedeigenaren is dit een nadrukkelijke kans.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels