nieuws

Marktaandeel online supermarkten stijgt tot 1,3 procent

Geen categorie

Het marktaandeel van online aankopen in de supermarkt is opgelopen tot 1,3 procent, blijkt uit een nieuwe monitor, opgezet door het kennisplatform Supermarkt & Ruimte in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo.

Marktaandeel online supermarkten stijgt tot 1,3 procent

Uit de eerste meting in oktober 2015 bleek dat 0,8 procent van de supermarktomzet (consumenten) via het online kanaal gaat. Dit aandeel bleek in maart 2016 te zijn toegenomen tot 1,1 procent. In november 2016 bleek dit aandeel verder te zijn toegenomen tot de huidige 1,3 procent. De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment circa 441 miljoen euro. Ter vergelijking: de totale supermarktomzet bedraagt circa 35 miljard euro.

De concurrentie van internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten blijft nog altijd beperkt. De gemiddelde besteding per online bestelling bedraagt circa 90 euro. De belangrijkste doelgroep vormen gezinnen met kinderen, merendeels woonachtig in het westen van het land.

Van alle ondervraagde consumenten geeft 12 procent in algemene zin aan wel eens een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Ruim de helft (59 procent) van deze doelgroep is georiënteerd op Albert Heijn. Jumbo heeft het afgelopen half jaar een flinke groei doorgemaakt van 8 procent in maart tot nu 14 procent. De frequentie waarmee de ‘gemiddelde’ consument online supermarktaankopen doet ligt erg laag: Ongeveer de helft van deze doelgroep bestelde langer dan 2 weken geleden voor het laatst een supermarktproduct online.

Het kennisplatform Supermarkt & Ruimte heeft in samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed een monitor gestart, waarbij ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd worden over hun feitelijk koopgedrag waar het gaat om online supermarktbestedingen. De resultaten zijn dankzij een weging landelijk representatief. Aan de hand van de monitor wordt de ontwikkeling van het online koopgedrag en de bestedingen aan supermarktartikelen in kaart gebracht, door de tijd heen gevolgd en kunnen de gevolgen voor supermarktvastgoed worden ingeschat.

Reageer op dit artikel