nieuws

CBRE Dutch Retail Fund krijgt nieuw elan

Geen categorie

De polarisatie in de Nederlandse winkelmarkt gaat in de hoogste versnelling verder. Goede winkelgebieden worden steeds beter, twijfelachtige versneld slechter. Dat stelt Rik Eertink. De nieuwe fondsmanager van het CBRE Dutch Retail Fund scherpt de strategie van ‘s lands grootste niet-beursgenoteerde winkelfonds daarom verder aan.

Het enorme belang van dominatie voor winkelcentra en winkelgebieden valt regelmatig in de gedreven beschouwingen van Eertink. Hij volgde in april Jaap Demoed op als fondsmanager van het 1,5 miljard euro omvattende CBRE Dutch Retail Fund en geeft leiding aan het Nederlandse retail team van ruim vijftien mensen.

‘In Nederland het beste non-listed core retailfonds worden voor beleggers met een langetermijnstrategie’, vat Eertink zijn opdracht handzaam samen. Dat betekent ook versneld inspelen op de uitdagingen én kansen die de polarisatie biedt aan beleggers en (internationale) retailers. De energieke dertiger verwacht namelijk dat de polarisatie versneld verder gaat. ‘Wat goed is vandaag heeft de potentie bij juiste sturing om nog beter te worden, alles wat nu al twijfelachtig is gaat versneld achteruit. Dan heb ik het over de niet-dominante winkelsteden en binnen de grote steden over de niet-dominante winkelgebieden.’

In de aangescherpte visie van het fonds classificeren een twintigtal steden voor investeringen in de niet-dagelijkse winkelbehoefte. Namen en rugnummers van de winnaars en verliezers wil Eertink  niet noemen. Tot de winnaars behoren de G4, provinciehoofdsteden met een groeiende bevolking, levendige studentensteden en steden met een aantrekkelijke historische binnenstad en een groot cultureel aanbod.

Het wil niet zeggen dat de rest van het land ‘no-go area’ wordt voor ons fonds, benadrukt Eertink. De portefeuille van het Dutch Retail Fund bestaat uit meer dan alleen ‘highstreet shops’ en grote winkelcentra zoals Beursplein (Rotterdam), Heuvel Galerie (Eindhoven), Amsterdamse Poort (Amsterdam) en Mosae Forum (Maastricht). De andere pijler is ‘convenience’. ‘Investeren in een dominante op de dagelijkse winkelbehoefte gepositioneerde voorziening inclusief de solitaire supermarkt blijft voor ons landelijk interessant.’

Meer over de visie van fondsmanager Rik Eertink in het novembernummer van Vastgoedmarkt, dat donderdag 17 november verschijnt.

Reageer op dit artikel