nieuws

‘Bijna een derde winkelaankopen online in 2021’

Geen categorie

In de eerste zes maanden van 2016 vond 22 procent van de consumentenbestedingen via internet plaats. Dat percentage ligt in 2021 op 32 procent, voorspelt GfK op basis van onderzoek onder 5.000 consumenten.

Dat is de komende vijf jaar een groei van meer dan 45 procent, blijkt uit het op gfk.nl gepubliceerde onderzoek van GfK in opdracht van onderzoeksplatform ShoppingTomorrow. De groei van het online kanaal wordt mede veroorzaakt door de groeiende populariteit van mobiele apparaten. In de eerste helft van 2016 vond 8 procent van alle online aankopen plaats via een smartphone. Ten opzichte van dezelfde periode in 2015 betekent dit een groei van 66 procent.

Dankzij internet weten ook steeds meer Nederlandse e-shoppers de weg naar buitenlandse winkels te vinden. In 2015 lag dit zogenaamde cross-border shoppen op 513 miljoen euro, een stijging van 31 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Waar in 2015 nog 24 procent een aankoop via een webshop uit Azië had gedaan, is dit percentage in 2016 opgelopen tot 34 procent.

Winkelstraten en -centra blijven naar echter verwachting ook in de nabije toekomst een belangrijke rol spelen. Zo verwacht 61 procent van de consumenten dat hun bezoek aan winkelgebieden en stadscentra niet verandert binnen vijf jaar. Hierbij is de aanwezigheid van zowel (grote) winkelketens en kleinere zelfstandige winkels in deze gebieden een must volgens het gros van de ondervraagden. De aanwezigheid van grote winkelketens is voor 71 procent van de consumenten een belangrijke reden om stadscentra te bezoeken. Kleine, onafhankelijke winkels en parkeerfaciliteiten volgen met respectievelijk 68 en 67 procent.

Consumenten verwachten in 2021 32 procent van hun bestedingen online te doen. In de eerste zes maanden van dit jaar was dit nog 22 procent. Toch zijn er verschillende obstakels die Nederlanders ervan weerhouden om hun aankopen in lokale winkelgebieden te doen. Van de ondervraagde consumenten ziet 55 procent op tegen de almaar stijgende parkeerkosten en vindt 35 procent dat de bereikbaarheid nogal eens te wensen overlaat. Daartegenover staan de verschillende technologische innovaties die het shoppen in een fysieke winkel gemakkelijker en leuker maken.

Reageer op dit artikel