nieuws

‘Alles draait om big data in het toekomstige parkeerbeheer’

Geen categorie

Big data en digitalisering maken een cruciaal onderdeel uit van de groeistrategie van Apcoa, marktleider in Europees parkeerbeheer. ‘Zo kunnen we veel beter met onze klanten communiceren en het leidt tot meer gebruikersgemak’, stelt topman Philip Op de Beeck.

Parkeerbeheerder Apcoa opereert in een wereld van grote transactie aantallen, kleine bedragen en flinterdunne marges. Van oudsher was er weinig ruimte voor communicatie met de vele miljoenen klanten. Jaarlijks boekt het bedrijf met zijn 1,5 miljoen beheerde parkeerplaatsen een slordige 150 miljoen transacties met een gemiddelde waarde van 3 à 4 euro.

Tot voor kort wist het ruim veertig jaar oude bedrijf niet wie zijn klanten waren, laat staan dat ermee gecommuniceerd kon worden Maar dat verandert snel dankzij loyaliteitsprogramma’s, digitalisering en het gebruik van big data, legt Apcoa’s Ceo Philip Op de Beeck uit. Apcoa betreedt volgens hem zo nieuwe wegen om met de klant te communiceren. Digitalisering leidt tot meer gebruikersgemak en uiteindelijk tot efficiënter parkeerbeheer. ‘We willen hiermee voorop lopen in de Europese parkeermarkt,’ betoogt hij.

Mobility Summit

Apcoa’s derde Parking Mobility Summit, eerder dit jaar in het sjieke Berlijnse Hotel Adlon  onder het uitdagende motto ‘Disrupt or be disrupted’, bood al een aardige inkijkje op wat er zoal borrelt in de keuken van parkeerbeheerders. Zo presenteerde Alex Israel van Inrix Inc een systeem dat big data gebruikt voor het voorspellen van de bezetting van parkeerfacilteiten. Hierdoor zal het aantal rondrijdende auto’s dat zoekt naar een parkeerplaats drastisch reduceren.

Over enkele jaren zal een snelle blik van de chauffeur op zijn smartphone of het ingebouwde navigatiesysteem volstaan om te zien wat de meest nabijgelegen vrije parkeerplaats is. Met een tik op het scherm is die plaats vervolgens gereserveerd. Na automatische toegang tot de garage vindt de betaling eveneens als op straat plaats via de smartphone of het navigatiesysteem. De app voorziet de gebruiker ook van informatie over (prijs)acties van Apcoa en van allerlei diensten in de directe omgeving van de betreffende parkeerplaats.

Kentekengegevens

‘Alles draait in het toekomstige parkeerbeheer om big data. Als we onze klant goed leren kennen, weten wij ook wat hij precies wil en kunnen daarop inspelen’, betoogt Op den Beeck. Hoewel hij de strenge regelgeving rond het verstrekken van kentekengegevens in landen zoals Duitsland en Nederland niet hardop in twijfel trekt, spreekt hij met veel meer genoegen over de veel soepelere regels in Zwitserland en Scandinavië.

‘In die landen is de nummerplaat publieke informatie. Je kunt daar een kenteken intikken en meteen zien we de eigenaar is en waar hij woont’, legt de Belg uit. ‘Dat maakt het voor ons veel gemakkelijker om aan iedereen die wij binnen willen hebben in onze faciliteiten, automatisch toegang te geven. In Duitsland en Nederland kan dat enkel en alleen als de gebruiker zich bij ons registreert en expliciet toestemming verleent de nummerplaat gegevens meer dan één keer te gebruiken. Dat vormt uiteraard een extra barrière, maar geen onoverkomelijke want de voordelen voor de gebruiker zijn groot.’

Gas geven

Apcoa beheert 1,5 miljoen parkeerplaatsen in twaalf Europese landen en is daarmee marktleider in Europa. In thuismarkt Duitsland, het hoofdkantoor staat in Stuttgart, is Apcoa op afstand de grootste. In ons land moet de veertig jaar oude onderneming met 30 parkeergarages, goed voor 10.000 parkeerplaatsen, bijvoorbeeld nog genoegen nemen met de vierde plaats. ‘Maar ook in Nederland willen we flink gas geven’, verklaart Op den Beeck. ‘We streven op Europese schaal naar 7 à 10 procent groei per jaar. Dat zal komen van nieuwe klanten en bestaande klanten die grotere delen van hun parkeerbeheer aan ons uitbesteden. Vooral bij ziekenhuizen liggen bijvoorbeeld nog volop groeimogelijkheden.’

Het zelf kopen van parkeergarages, vormt geen onderdeel van de groeistrategie, benadrukt de Ceo. ‘Apcoa onderscheidt zich in de markt van veel andere grote parkeerbeheerders in Europa, juist doordat we geen parkeerplaatsen bezitten. Zo kan er nimmer onduidelijkheid ontstaan over onze eigen positie bij partners, die de exploitatie of het beheer van hun parkeerfaciliteiten aan Apcoa hebben uitbesteed zoals projectontwikkelaars, vastgoedbeleggers, gemeenten, vliegvelden, ziekenhuizen, winkelcentra enzovoorts.’

Groeistrategie

De Belg Op den Beeck nam in april dit jaar het roer over bij het Duitse parkeerbedrijf van Ralf Bender. De vijftiger brengt ruim 25 jaar internationale management ervaring mee, opgedaan bij firma’s zoals cateraar Compass Group, luchtvaartdienstverlener Gategroup, Renault Credit International, Axus International, Hertz Rent a Car en Unilever. Samen met de nieuwe cfo Steffen Bätjer geeft hij uitvoering aan de eind vorig jaar geformuleerde groeidoelstellingen. Dit na jaren van stagnatie en een succesvolle herkapitalisatie in 2014 onder leiding van grootaandeelhouder Centerbridge Partners, een Amerikaans-Brits private equityhuis dat toen instapte. Door de herstructurering verdween 440 miljoen euro aan schuld van de balans en kwam 80 miljoen beschikbaar voor nieuwe investeringen.

Apcoa stopt onder andere 15 miljoen euro in de uitrol van haar Europese platform dat parkeerders automatisch toegang gaat bieden tot de 8.700 beheerde parkeerlocaties. Volgens Op de Beeck ligt de implementatie op schema. ‘Eind volgend jaar is het volledig operationeel.’ Het platform is zowel geschikt voor nummerbordherkenning, RFID-chips als de telepassen die in landen zoals Italië worden gebruikt om tolwegen te betalen. Chauffeurs kunnen de garage contactloos betreden. Betalingen verlopen elektronisch via creditcard of op rekening.

Automatisch parkeren

Zelfrijdende auto’s die na het afzetten van de passagiers bij de ingang zelf een plekje zoeken in de parkeergarage is voorlopig nog toekomstmuziek. Die toekomst zal zich volgens Op den Beeck in verschillende fasen ontvouwen. ‘Het begint nu voorzichtig met automatische inparkeersystemen, waarmee steeds meer auto’s worden uitgerust. Dat scheelt behoorlijk aan schade, want veel mensen zijn nu eenmaal niet zo handig met inparkeren.’

Over enkele jaren zullen we ook de eerste zelfsturende auto’s in de parkeergarages verschijnen en dat zal uiteindelijk veel parkeerruimte schelen, zo’n 20 procent naar schatting van deskundigen. Autodeuren hoeven dan niet meer open en dicht. ‘We kunnen dan aanzienlijk meer auto’s in dezelfde ruimte kwijt’, verwacht Op den Beeck.

Zelfrijdende auto

Maar voordat de zelfsturende auto het straatbeeld domineert, zijn we zeker tien jaar verder. ‘De echte uitdaging zit vooral in de overgangsperiode, wanneer je een mix hebt van zelfsturende auto’s en auto’s met chauffeur. We zullen dan waarschijnlijk werken met verdiepingen die alleen toegankelijk zijn voor zelfrijdende auto’s, want je wilt daar geen rondlopende kinderen bij.’

Hoe de toekomst er precies gaat uitzien en wanneer wat gebeurt, is deels natuurlijk nog koffiedik kijken, erkent Op den Beeck. Maar dat de markt fundamenteel verandert in de nabije toekomst, is voor de Vlaming zonneklaar. ‘De digitalisering en het gebruik van big data gaat een enorme impact hebben onze business. Zeker en vast!’ concludeert hij.

Erik Wiegerinck

Dit artikel is gepubliceerd in de special bij het decembernummer 2016 van Vastgoedmarkt

 

Reageer op dit artikel