nieuws

Opname logistiek vastgoed verder omhoog

Geen categorie

De eerste jaarhelft is met een totaal volume van 1,57 miljoen vierkante meter 5 procent meer logistiek en industrieel vastgoed verhuurd. Dat blijkt uit de Industrial & Logistics Market Barometer van Colliers International.

De meeste opname vond plaats in Rotterdam en Moerdijk, met in beide regio’s een opname van bijna 140.000 m2. Om het opnamevolume van 2015 te bereiken, moet de tweede jaarhelft ruim 2,5 miljoen vierkante meter worden verhuurd. In 2015 werd in totaal voor 4,175 miljoen vierkante meter opgenomen tegen ongeveer 3 miljoen vierkante meter in 2014. Colliers noemt de verbeterde economische omstandigheden als een belangrijke oorzaak van deze forse stijging.

Ondanks de goede opnamecijfers is het aanbod nog vele malen groter. Zo bedroeg het aanbod in Rotterdam in totaal ruim 500.000 m2, bijna 400.000 m2 in Eindhoven en zo’n 300.000 m2 in Venlo/Venray. Alleen in Moerdijk en Schiphol is er een echt tekort aan industrieel en logistiek vastgoed; hier overtrof de opname in de eerste zes maanden het aanbod, blijkt uit het Colliers-overzicht. Het totale aanbod in Nederland nam de eerste zes maanden met 0,28 procent af tot 10,82 miljoen vierkante meter.

Colliers constateert wel een gebrek aan hoogwaardige, logistieke beleggingsproducten. Door de grote vraag naar deze producten zijn de brutoaanvangsrendementen (bar) op de populaire logistieke hotspots het afgelopen half jaar verder gedaald. Prime yields van 5,9 tot 6,1 procent worden in de regio Venray/Venlo behaald, terwijl huurprijzen variëren tussen de 40 en 45 euro per m2 per jaar. De tophuren worden bereikt op en rond Schiphol met prijzen tussen de 75 en 80 euro per m2, met een bar van 6,5 tot 6,7 procent.

De grootste huurder in de eerste jaarhelft was Pacorini Metals (120.230 m2), gevolgd door Rhenus Logistics (105.019 m2), BRC (90.000 m2) en Primark (86.000 m2). Voor logistiek vastgoed is er sprake van steeds meer nieuwe toetreders op de investeringsmarkt. Als gevolg van de schaarste zullen aanvangsrendementen op belangrijke logistieke hotspots nog verder dalen vanwege de bereidheid van partijen om meer te betalen voor hoogwaardig logistiek vastgoed. Uit cijfers van het afgelopen jaar blijkt ook dat steeds meer partijen risicovollere stappen durven te ondernemen. (MvL)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels