nieuws

Karwei wordt woonwinkel in drukke dhz-markt

Geen categorie

Karwei bouwt zich de komende jaren om van bouwmarkt naar woningdecoratiespecialist. Een van de redenen is het overaanbod aan doe-het-zelfwinkels in Nederland.

Dat blijkt uit verklaring van Karwei op de eigen website en een toelichting daarop in diverse (landelijke) media. Karwei maakt deel uit van Intergamma, waar ook de formule Gamma toe behoort. Karwei heeft 136 bouwmarkten met een vloeroppervlakte variërend tussen de 2.000 m2 en de 6.000 m2. Gamma beschikt over 166 doe-het-zelfzaken. Met een omzet van 1,647 miljard euro in 2014 en een marktaandeel van 41,3 procent (2014) is Intergamma de grootste speler op de Nederlandse markt.

De komst van Duitse concurrenten als Hornbach en Bauhaus maakt de Nederlandse spelers echter nerveus. Hornbach en Bauahaus snoepen met megawinkels van 10.000 tot 20.000 m2 steeds meer omzet af van de Nederlandse bouwmarkten. ‘We moesten onze strategie aanpassen. Het aantal vierkante meters bouwmarkt in Nederland is vrij groot. Om onderscheidend te blijven kiezen we er nu voor meer een specialist in woningdecoratie te zijn dan een traditionele bouwmarkt’, zegt directeur Machiel van der Sluijs van Karwei tegen De Telegraaf.

De vernieuwde formule richt zich op kwaliteitsvloeren, design verlichting en raam- en wanddecoratie. Consumenten kunnen in de winkel interactief bekijken hoe hun huis eruit komt te zien. Op 19 oktober opent Karwei de eerste pilotstore volgens het nieuwe concept in het Brabantse Uden. Daarna volgen nog drie pilotstores, waaronder in Goirle en in Amsterdam. De winkel aan de Spaklerweg in de hoofdstad wordt met 4.000 m2 de flagship store van het nieuwe Karwei-concept, meldt retailnews.nl. Na de pilotfase moet het concept vanaf najaar 2017 tot 2020 worden uitgerold. (MvL)

Reageer op dit artikel