nieuws

V&D-nix?

Geen categorie

In de Griekse, Chinese en ook wel Egyptische mythologie wordt de feniks beschouwd als een goddelijke vogel die in vlammen opgaat en uit de as herrijst. En zinnebeeld van de levenskracht van de natuur, die na de winter in de lente weer tot leven komt. Iets dergelijks zien we soms wel in het bedrijfsleven gebeuren. Zo is warenhuis V&D ook al heel wat keren op miraculeuze wijze overleden en opgestaan.

Het bedrijf lijkt daarmee op een feniks, die verjongd uit de as herrijst. Maar het houdt natuurlijk een keer op. Gespannen vragen sommigen zich af of we nu van V&D hetzelfde als van de feniks mogen verwachten. Mijns inziens is een andere, minstens zo interessante vraag of we dit eigenlijk wel moeten hopen. Of zou het beter zijn het beest nu maar eens voorgoed uit zijn lijden te verlossen?

Vooropgesteld zij dat dit faillissement natuurlijk heel hard aankomt bij de V&D-werknemers, aan wie de teloorgang zeker niet heeft gelegen. Maar wordt winkelend Nederland er een stuk minder van? Met dit soort déconfitures van Nederlands ‘erfgoed’ komt in de media ‘de man in de straat’ altijd uitgebreid aan bod. Daar zie ik ongeïnteresseerde, opgetrokken schouders met bijbehorende mimiek. ‘Ik kwam er eigenlijk nooit meer; ik heb een andere stijl.’ Ik heb vanuit het verre verleden goede herinneringen aan grote Sinterklaas-partijen bij de plaatselijke V&D, maar mij zagen ze er de afgelopen 20 jaar ook niet meer. Ik zie ook geen opstandige consumenten met spandoeken voor de deur van V&D staan. V&D, het is nu wel mooi geweest zo langzamerhand. De merknaam V&D, wie zou daar nu nog geld voor over hebben om nieuw leven in te blazen? De vastgoedbeleggers zagen vorig jaar de bui al hangen en hebben vermoedelijk op tijd gereageerd en de exitus zo goed mogelijk geregeld. Kortom: winkelend en beleggend Nederland zit niet te hopen dat V&D weer verrijst.

 

De winkelmarkt-goeroes krijgen vanzelfsprekend ook een luide stem in de vastgoedpers. De een verklaart stellig dat internet nu de boel definitief gaat overnemen, gewoon ‘omdat dat in Amerika nu eenmaal ook zo gaat’. En, zoals bekend, als Amerika niest, is Europa verkouden en ligt Nederland met griep in bed. Een ander verwacht een tsunami aan winkelleegstand. Weer een ander ziet volop kansen voor de vrijgevallen meters. Eindelijk kunnen de consumenten het winkelgebied en het aanbod krijgen waar ze al jarenlang naar snakken. Aldus, de profeten in eigen land. En ik durf er aan toe te voegen dat het koud is in het water als het vriest en dat de feniks een kwartier voor zijn dood nog in leven was.

 

Wat er ook van die verwachtingen zij, het wordt voor vastgoedprofessionals een interessante tijd om te zien wat er nu gaat gebeuren in de markt. Krijgen we nu de tweedeling tussen de Randstad en niet-Randstad ook op winkelgebied te zien? Een soort rompertje voor winkels? Hoe gaan de huren zich ontwikkelen? Eroderen ze verder? Welke vernieuwende of oude winkelconcepten komen terug? Of komt er een domino-effect aan leegstand op gang in gemeenten waar de V&D nog een regionale functie vervulde? Welke keuzes gaan de beleggers maken? Daar valt vooralsnog geen peil op te trekken. Laten we er dan ook maar het zwijgen toe doen.

 

Tom Berkhout

Professor Real Estate Nyenrode Business Universiteit

 

Deze column is gepubiceerd inVastgoedmarkt van januari 2016 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels