nieuws

Omzetgroei pure webwinkels 17 procent

Geen categorie

Pure webwinkels hebben in de eerste elf maanden van 2015 bijna 17 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van 2014. De groei in de totale detailhandel bedroeg in diezelfde periode amper 1 procent.

Dit meldt het CBS op 20 januari. In aantal blijven de webwinkels ook sterk groeien, terwijl het aantal fysieke winkels juist voortdurend daalt. Nog harder dan bij de pure webwinkels groeit de online omzet bij de zogenaamde multi-channelers, bedrijven die zowel een fysieke winkel hebben als online verkopen. In de eerste elf maanden van 2015 steeg de omzet hier met bijna een kwart.

In de periode 2007-2015 is het aantal webwinkels verzesvoudigd en ging van ruim 5.000 begin 2007 naar bijna 30.000 begin 2015. Een tegengestelde ontwikkeling deed zich voor bij de fysieke winkels Vooral in de non-foodsector (kleding, schoeisel, elektronica) moesten veel winkels de deuren juist sluiten. Waren er in de non-foodsector in 2010 nog ruim 80.000 winkels, in 2015 waren er nog bijna 74.000 over (-8,2 procent).

Een kwart van de webwinkels is gespecialiseerd in de verkoop van kleding en 16 procent in de verkoop van huis- en tuinartikelen. Elektronica- en boeken-, cd- en dvd-verkopers maken respectievelijk ruim 6 en 2 procent van de webshops uit. Ruim 8 procent van de webshops verkoopt vooral voeding. De meeste webwinkels zijn gehuisvest in Zuid- en Noord-Holland: elk ruim 5.500, 38 procent van het totaal. Noord-Brabant neemt met 4.500 webwinkels (15 procent) de derde plek in. De minste webwinkels zijn te vinden in Zeeland (1,5 procent) en Drenthe (2,9 procent).

In vergelijking met de fysieke non-foodwinkelbedrijven in de detailhandel hebben webwinkels aanmerkelijk lagere personeels- en huisvestingskosten. Bij non-food winkelbedrijven maken deze kostenposten in totaal bijna een kwart van de totale omzet uit. Bij de webwinkels nog niet de helft (11,5 procent). Webwinkels hebben wel hogere verkoopkosten, zoals bijvoorbeeld reclame- en advertentiekosten: 6,3 procent van de omzet tegenover 3,0 procent bij de non-food winkelbedrijven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels