nieuws

Omzetdaling Nederlandse winkels H&M

Geen categorie

Ondanks de opening van vier nieuwe vestigingen is de omzet van de 139 Nederlandse H&M-winkels vorig jaar met 1 procent gedaald ten opzichte van 2014 naar 810 miljoen euro.

Dat schrijft de Zweedse moderetailer in zijn jaarcijfers. De Nederlandse omzetdaling is vooral het gevolg van waardevermindering van de Zweedse kroon ten opzichte van de euro. Omgerekend in Zweedse kronen was sprake van een omzetstijging in Nederland van 2,75 procent. Like-for-like-cijfers – de omzet op basis van het aantal identieke winkels – geeft H&M niet. De helft van de nieuwe H&M-winkels waren grote flagship stores in Amsterdam en Den Haag. Nederland is in grootte de negende afzetmarkt voor H&M.

Over de hele linie boekte H&M in 2015 een omzet van 19,5 miljard euro, een groei van bijna 20 procent. De winst groeide 4,6 procent naar ruim 2 miljard euro. Dat is de hoogste winst die H&M ooit heeft geboekt. De moderetailer opende vorig jaar wereldwijd 413 nieuwe winkels. Dit jaar moeten er ruim 400 bijkomen, voornamelijk in bestaande markten als China en Amerika.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels