nieuws

‘Hogere volumes, dalende marges in detailhandel’

Geen categorie

De detailhandel zal in 2016 maar gedeeltelijk profiteren van de aantrekkende economie. De verwachte stijging van het verkoopvolumes met 2,25 procent wordt deels teniet gedaan door dalende marges.

‘Hogere volumes, dalende marges in detailhandel’

Dat meldt ABN Amro in zijn sectorprognose retail. De detailhandel heeft weliswaar baat bij de afname van de werkloosheid en de stijging van lonen en aantallen woningverkopen. Maar de daling van de euro maakt inkopen in dollars of daarmee samenhangende munteenheden steeds duurder. Ook blijft het groeiende aanbod van goederen en diensten via internet voor een toename van de concurrentie zorgen.

‘De internetinkomsten binnen de detailhandel laten ook in 2016 een dubbelcijferig groeipercentage zien. Voor winkeliers is het een goede online positionering dan ook de uitdaging’, aldus de bank. De combinatie van online en stenen winkels heeft wat ABN Amro betreft de toekomst als die kanalen goed op elkaar aansluiten. De omzet van multichannelers groeide in 2015 met 23,6 procent op jaarbasis. Pure onlinewinkels stelden daar 16,6 procent omzetgroei tegenover.

Winstgevendheid zal volgens ABN Amro ook in 2016 een belangrijk thema zijn in de detailhandel. Marges in de sector daalden van 2010 tot en met 2015 al van 5,5 procent naar 3,5 à 4 procent. Vooral non-food leverde in. ‘Retailers die te laat hebben ingespeeld op het veranderende consumentengedrag (…) hebben het nog wel even lastig.’

Voedingsspeciaalzaken houden het zwaar met de tiende volumedaling op rij, in 2016 met 1 procent. Sinds het uitbreken van de crisis is het verkoopvolume in het segment met 29 procent gedaald. De voorkeur van de consument voor supermarkten leidt in 2016 tot een omzetstijging van 2,5 procent in die branche. Maar ook daar is de concurrentie hevig. Dat  geldt vooral in gebieden waar de supers op een steenworp afstand van elkaar liggen, zoals in Noord- en Zuid-Holland. De promotiedruk is zo groot, dat één vijfde van de totale supermarktomzet uit aanbiedingen komt.

Woonwinkels spinnen wel garen bij het economisch herstel. Geholpen door het groeiende aantal woningverkopen realiseerde de branche een volumegroei van 6 procent in 2015. In 2016 zal het groeitempo afzwakken, maar de volumestijging zal nog steeds flink zijn. Bouwmarkten hebben na een volumedaling van 33 procent sinds het begin van de crisis nu wel de bodem gezien. De doe-het-zelf-winkels kunnen in 2016 en 2017 volumegroei verwachten, denkt ABN Amro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels