nieuws

Omzetdaling modewinkels 3 procent in april

Geen categorie

Winkels in non-foodartikelen hebben in april 0,8 procent minder omzet geboekt dan in april 2015. Woonwinkels konden de forse omzetdaling van huishoud- en modewinkels niet compenseren.

Dat blijkt uit CBS-cijfers. Het omzetverlies van 0,8 procent is de som van een volumedaling van 1,6 procent en een prijsstijging van 0,8 procent. Binnen de non-foodsector realiseerden de winkels voor woninginrichting (+7,4 procent) en de doe-het-zelfzaken (+3,8 procent) opnieuw een flinke omzetstijging. Ook de drogisterijen (+2 procent) zetten meer om dan in april 2015.

Daarentegen behaalden winkels in huishoudelijke artikelen (-7,8 procent), kledingwinkels (-3 procent) en winkels in consumentenelektronica (-0,3 procent) minder omzet dan vorig jaar. De gehele detailhandel heeft in april 2016 evenveel omgezet als een jaar eerder. Daarbij waren de verkopen 0,1 procent lager en bleven de prijzen gelijk.

Winkels in voedings- en genotmiddelen hebben 0,5 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. De verkopen waren 0,5 procent lager, terwijl de prijzen van de dagelijkse boodschappen 1 procent hoger lagen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken realiseerden een hogere omzet. In maart zorgde Pasen voor een sterke omzetgroei (7,6 procent), maar in april groeide de omzet nauwelijks ondanks een gunstige samenstelling van de koopdagen.

In april heeft de detailhandel online bijna 15 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Deze stijging is minder sterk dan in de eerste drie maanden van 2016, waarin de omzet gemiddeld met ruim 22 procent groeide. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide in april met 7,5 procent. De webwinkels zetten bijna 21 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.

Reageer op dit artikel