nieuws

Boekrecensie: 24 Hour Cities (2)

Geen categorie

‘The city that never sleeps.’ Waarom heeft de ene Amerikaanse stad dit wel en de andere niet? 24-uurssteden lijken op elk moment van de dag te leven. Er wordt een continue reuring ervaren. Hugh F. Kelly legt in zijn net verschenen boek 24 Hour Cities op eigen wijze uit wat de basisingrediënten zijn voor een 24-uursstad en welk recept daarbij past.

Boekrecensie: 24 Hour Cities (2)

24 Hour Cities is een goed leesbaar boek dat de indruk wekt dat een informatief boek niet per definitie saai hoeft te zijn. Bijzonder is de wijze waarop Kelly ons meeneemt naar zijn jeugd en hoe hij de 24-uursstad beschrijft vanuit dit perspectief. Door zijn relatie met het onderwerp en het daarbij behorende motief creëert hij diepgang. De daaropvolgende hoofdstukken zwakken dit echter af doordat de relatie van de Amerikaanse geschiedenis tot de vastgoedmarkt een te groot aandeel krijgt.

Het hoofdstuk Trends behind the trends is het moment waarop de voelsprieten worden geprikkeld en de informatie uit de voorgaande hoofdstukken samenvalt. Veranderingen op zowel economisch als maatschappelijk vlak en de sterke correlatie tussen deze twee krijgen sterk de nadruk. Hij weet op overtuigende wijze de invloed van deze pijlers op het vastgoed en steden te benoemen. Ook werpt hij een blik op de niet alledaagse economische- en marktanalyses. Door globalisering wordt dit nog belangrijker, zijn 24-uurssteden in staat dit tempo bij te houden, en onderdeel uit te maken van een groter, wereldwijd netwerk.

Kelly heeft een geheel eigen kijk op het vastgoed in relatie tot het economisch systeem. Hij herinnert ons aan het feit dat zelfs de beste ingrediënten geen garantie zijn voor een perfect recept of een perfecte opmaak van de stad. Het boek kan iedereen in het vastgoed inspireren. Of we het nou eens zijn met zijn stellingen of niet, het brengt verdieping en inzichten vanuit een verrassende hoek.

24 Hour Cities, Hugh F. Kelly, 308 pagina´s, uitgever: Routledge, 2016

Recensent: Britt Corbijn, Property Management Retail, Colliers International Netherlands