nieuws

Boekrecensie: 24 Hour Ciites

Geen categorie

Kort geleden las ik de policy brief (2016/04) van het CPB waarin de winkelleegstand na de crisis wordt beschouwd. De vooruitzichten zijn somber: buiten de stadskern blijken zelfs winkelhuren van nul euro de leegstand niet te kunnen terugdringen. De policy brief betoogt dat winkelgebieden monocentrisch zijn en eigenlijk alles wat daarbuiten zit structureel leegstaat.

Maar volgens Hugh F. Kelly in zijn nieuwste boek hoeft dit helemaal niet zo te zijn. Kelly geeft aan dat bij 24-uurssteden – steden die nooit slapen, waar de economie na vijven nog op volle toeren blijft draaien en die ‘superieur’ zijn aan andere steden – ook juist aan de randen veel bedrijvigheid (en dus geen leegstand) te vinden is. Bovendien hoeft een 24-uursstad niet per definitie een grote stad te zijn: wijken en buurten kunnen eveneens als dusdanig kwalificeren.
Misschien dat we in onze strijd tegen leegstand onze steden, wijken en buurten tot 24-uurssteden moeten omtoveren? Het multidisciplinair onderzoek van Kelly toont aan dat dit helaas niet zo makkelijk is. Het blijkt de onderlinge en complexe verwevenheid te zijn van elementen als urban retailing, huisvesting, vervoer, infrastructuur die een locatie tot 24-uursstad maken. Begrijp je die interactie én is er een bepaalde mindset, dan heb je misschien wel het recept voor succes. En dan begrijp je waarom je bijvoorbeeld in Boston moet zijn en investeren, en niet in Los Angeles.

Voor de vastgoedeconomen, stedenbouwkundigen, makelaars, vastgoedbeleggers en vastgoedfanatici onder ons dan ook een boek dat zeer welkom is. Daar komt bij dat het boek in goed leesbaar Engels is opgeschreven, interessante anekdotes en verwijzingen op multidisciplinair gebied bevat en de lezer laat nadenken. Het is wel een uitgebreid boekwerk, dus de lezer met tijdproblematiek adviseer ik om de eerste zes hoofdstukken (met veelal Amerikaanse geschiedenis) over te slaan. Een kanttekening is natuurlijk dat de uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de Amerikaanse 24-uursstad. Het is dus maar de vraag of wel voldoende parallel kan worden getrokken met het nuchtere Nederland.

Het boek lezende denk ik overigens dat onze Nederlandse steden bij lange na niet de status van 24-uursstad behalen. Maar wat nog niet is, kan nog komen. In ieder geval kunnen we met het boek van Kelly in de hand nu wel proberen om een stapje dichterbij deze utopie te komen. Misschien dat we dan ook een stapje richting een leegstandoplossing kunnen zetten?

24 Hour Cities, Hugh F. Kelly,  308 pagina´s, uitgever: Routledge, 2016

Recensent:
Asmara Kalter