nieuws

Achttien nieuwe internationale retailers in Amsterdam

Geen categorie

In Amsterdam hebben zich in 2015 achttien nieuwe internationale winkelketens gevestigd, waaronder Søstrene Grene, Stradivarius, Bolia en Sandro. Eind vorig jaar was 36 procent van alle internationale winkelketens in Nederland aanwezig.

Dat schrijft CBRE in de negende editie van het onderzoek How Global is the Business of Retail. In Rotterdam vestigden zich vorig jaar vijf nieuwe toetreders, waarvan TK Maxx en Jamie’s Italian sprekende voorbeelden zijn. Krijn Taconis, executive director Retail CBRE, constateert nog steeds grote interesse van internationale winkelketens in de Nederlandse markt. ‘Mede door een groot aantal faillissementen is er in het Nederlandse winkellandschap nog voldoende ruimte voor en vraag naar nieuwe, internationale toetreders. Zowel betaalbare labels als het Duitse sportkledingmerk Snipes als internationale luxe merken zoals Michal Negrin wisten de weg naar Nederland te vinden.’

De meeste buitenlandse winkelketens vestigen zich in eerste instantie in Amsterdam, bij voorkeur in grotere winkelpanden op A-locaties, merkt Taconis op. Londen heeft met 57,9 procent aanwezige internationale retailers zijn positie behouden als meest internationale winkellocatie wereldwijd. De Britse hoofdstad blijft een magneet voor internationale retailers die hun merk willen presenteren. Vorig jaar ging het om 39 nieuwe merken, waarvan de meerderheid uit de food & beverage-sector die zich in Londen vestigden.

Na Londen volgt Dubai op de voet, met 57 procent en Shanghai met 54,4 procent aanwezige internationale retailers. New York (46,6 procent), Singapore en Moskou staan op een gedeelde vijfde plaats. Nederland staat op een 24e positie; 36,2 procent van de internationale retailers is hier vertegenwoordigd. Met name Europese winkelketens slaan hun vleugels uit over het continent en de rest van de wereld. Van alle retailers die vorig jaar een nieuwe markt betraden, kwam 59 procent uit Europa. Toch is de internationale expansie minder hard gegroeid in 2015, het gemiddelde aantal nieuwe toetreders op stadsniveau steeg met een bescheiden 3,1 procent.

CBRE verwacht dat de belangstelling van internationale retailers zal verschuiven naar het westen en groeiende steden in Afrika en Latijns-Amerika. Daarnaast lijken gevestigde markten als Duitsland, het VK, Frankrijk, de VS en China prioriteit te krijgen. De langzamere expansie heeft te maken met de verschuiving van kapitaal naar e-commerce platforms. De combinatie clicks & bricks wordt immers steeds belangrijker. Ook nieuwe concepten zoals winkels op luchthavens of treinstations hebben hun aandacht. Winkelcentra moeten het steeds meer hebben van food & beverage-concepten, leisure en lifestyle.

Reageer op dit artikel