nieuws

Omzet supermarkten plust 2,6 procent

Geen categorie

In de eerste vier maanden van 2016 is de supermarktomzet met 2,6 procent gestegen naar 11,21 miljard euro ten opzichte van 10,93 miljard in dezelfde periode van 2015.

Dat blijkt uit 13 mei gepubliceerde cijfers van marktonderzoeker GfK. De belangrijkste oorzaak van deze toename is een stijging van het aantal uitgegeven kassabonnen (+2,2 procent). De omzet van Nederlandse supermarkten bedroeg in april 2,62 miljard euro. Dat is een stijging van 1 procent ten opzichte van april 2015 (2,60 miljard euro).

Bijna vier op de tien Nederlandse huishoudens (38,1 procent) in het Duitse grensgebied doen gemiddeld 10,9 keer per jaar boodschappen over de grens. Vooral alcohol (wijn, aperitieven en bier) en drogisterijartikelen zoals persoonlijke verzorging en sanitaire producten worden veel over de grens gekocht.

Naar onze zuiderburen vloeit veel minder boodschappenomzet in het grensgebied over de grens dan bij onze oosterburen. In vergelijking met 2014 zien we zelfs een afname van 0,93 naar 0,85 procent. Terwijl het richting Duitsland in dezelfde periode steeg van 3,66 naar 3,86 procent. Ook de Nederlandse huishoudens die niet in het grensgebied woonachtig zijn, hebben meer over de grens gekocht. 

Reageer op dit artikel