nieuws

Zelfrijdende auto verandert woonwensen radicaal

Geen categorie

‘De zelfrijdende auto kan grote gevolgen hebben voor de vastgoedmarkt. Omdat zo’n auto ingericht kan worden als klein comfortabel kantoor, wordt het woonwerk-verkeer effectiever en mag de reistijd langer duren.’ Dit zei Peter Zwaneveld van het Centraal Plan Bureau op de Dag van de Projectontwikkeling in Den Bosch op 13 april.

‘Op de langjarige weg naar de volledig zelfrijdende auto wordt het woonwerk-verkeer in nu in 2016 al steeds prettiger voor de automobilist. Auto’s worden comfortabeler, je hebt navigatie, je kunt bellen en in de nieuwste luxe auto’s zelfs videobellen. Langzaam ontwikkelt de auto zich zo tot een volledig zelfrijdend voertuig.’

Zwaneveld wijst erop dat nu al met name hoogopgeleiden vaak in de ene stad wonen en in de andere stad werken. ‘Een nieuwe baan in een andere stad betekent bijvoorbeeld lang niet altijd meer dat er automatisch ook een verhuizing aan vast zit. Zeker niet als de nieuwe betrekking binnen de Randstad is gevonden. Weliswaar speelt het OV daar anno 2016 nog een grote rol, want die is in de knooppunten Utrecht en Amsterdam goed geregeld. Maar als de auto inderdaad over een jaar of vijftien helemaal zelfrijdend is zoals wordt voorspeld, komen woon- en werkwensen steeds meer los van elkaar te staan met navenante gevolgen voor de vastgoedmarkt.’

Aan het begin van de Dag van de Projectontwikkeling zette Kenan Aksular van BMW al de toon door de technische ontwikkeling van de zelfrijdende auto te schetsen in relatie tot woonwerk-verkeer en dat het dan wat dat betreft niet meer zoveel uitmaakt waar je woont en werkt. Daarna kwam het onderwerp in vrijwel iedere sessie van het congres in Den Bosch even aan bod en zorgde voor onzekerheid in het publiek. ‘Iedereen weet dat het gaat komen, maar niemand weet nog hoe groot de gevolgen zullen zijn. Gelukkig duurt het nog een tijd voordat het zover is, dus we kunnen ons voorbereiden,’ aldus een deelnemer uit het publiek.

Reageer op dit artikel