nieuws

Opinie: Virtueel een woning kopen

Geen categorie

Toekomstige huizenkopers die thuis op de bank met hun tablet op schoot besluiten om een woning te kopen. Fictie? Ik was erbij toen op 31 maart de eerste kopers daadwerkelijk online hun handtekening zetten onder de koopakte en aannemingsovereenkomst van hun nieuwe woning.

Ik vind het niet meer dan logisch dat je de aankoop van je woning online kunt afronden. Immers, alle informatie over het gebied, de wijken in het gebied en de huizen die er te koop zijn, is ook online te vinden. Belangstellenden kunnen bij BPD nu ook online hun voorkeur doorgeven en hun handtekening zetten. Online een woning kopen is dus zeker niet beperkt tot de concrete aankoop; dat is slechts het sluitstuk. Een belangrijk deel van de huizenkopers is het met mij eens; een kwart van de belangstellenden in de eerste pilot heeft aangegeven online te willen kopen.

Digitalisering is voor mij een antwoord op de toenemende behoefte aan klantgerichtheid in onze branche. De afgelopen jaren hebben veel ontwikkelende partijen gezocht naar mogelijkheden om hun klanten eerder en beter bij het ontwikkelproces te betrekken. Dat leidt vaak tot het een op een betrekken van potentiële toekomstige bewoners. Die ervaren dat waarschijnlijk als prettig, maar ik zie ook een aantal nadelen. Toekomstige bewoners beginnen steeds opnieuw en maken in beperkte mate gebruik van kennis van eerdere ontwikkelingen. Het is bovendien maar de vraag of deze ontwikkelingen tot betere woonomgevingen leiden. Ten slotte zit echt niet elke klant – in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt – erop te wachten zijn eigen huis te ontwerpen. 

Behalve het gemak dat onze klanten online ervaren, zijn er nog meer voordelen aan digitalisering. Doordat belangstellenden online hun klantreis maken zijn ontwikkelende partijen in staat om grote groepen mensen te bereiken. We kunnen hun wensen gedurende het hele ontwikkeltraject in kaart brengen en toetsen. Die vertalen we naar goede gebieds- en woonconcepten die nu passen bij die wensen en die bovendien toekomstbestendig zijn. Daarnaast leren belangstellenden van elkaar. Oplossingen die een belangstellende bedacht heeft voor de indeling van zijn woning, kunnen digitaal worden ontsloten en worden gebruikt door de toekomstige buurman. Ook leren mensen elkaar al kennen voordat de buurt fysiek wordt gebouwd. Dit komt de sociale cohesie in nieuwe buurten en wijken ten goede. 

Het veelgenoemde nadeel van digitalisering, dat er geen persoonlijk contact (meer) zou zijn, zie ik dan ook niet. In tegendeel: in de loop van het komende jaar breiden we de contactmogelijkheden voor chat, telefonie en e-mail en onze bereikbaarheid zelfs uit. Ook dat is mogelijk door de toenemende digitalisering.

De kracht van het virtuele domein is juist dat de afstand tussen ontwikkelaar en consument wordt verkleind. We maken optimaal gebruik van onze eigen kennis, kunde en creativiteit om onze klanten door inzet van digitale middelen bij de ontwikkeling te betrekken en hun wensen te realiseren. 

Jessie Wagenaar, directeur Verkoop & Gebiedsmarketing bij BPD. Zij is een van de vijf genomineerden voor de Yardi/Vastgoedmarkt Young Talent Award.

 > Breng hier uw stem uit    

Reageer op dit artikel