nieuws

Uniqlo, Under Armour en Muji hoog op verlanglijstjes makelaars

Geen categorie

Nederland kan volgens makelaars wel een snufje Japan gebruiken. Uniqlo (mode) en Muji (huishoudelijke artikelen, woninginrichting) staan hoog op de verlanglijstjes van retailvastgoedadviseurs, net als het Amerikaanse Under Armour (sportkleding).

Alle hulde van makelaars voor de formule van Uniqlo. Maar daarin ligt niet de enige reden dat de Japanse modeketen de lijst aanvoert van hier nog niet aanwezige buitenlandse formules, die volgens vastgoedadvsieurs ons retaillandschap zouden verrijken. Het komt net zo goed door het uitstel van de entree op de Nederlandse markt. Die entree is niet zo makkelijk te maken voor wie 1.500 m2 zoekt op de drukste winkellocatie van ons land, merkten de Japanners.

Vraag het de expansiemanagers van Uniqlo die – zo melden enkele vastgoedadviseurs – al een huurcontract op zak dachten te hebben. Die lange huurovereenkomst van retailer We Fashion voor een monumentaal pand aan de Kalverstraat was wellicht af te kopen. Maar de welstandscommissie kwam met een dealbreaker via een beperking bij de gewenste samenvoeging met een winkel aan het Rokin. Een doorbraak maken mocht, hele muren verwijderen niet. Terwijl een overzichtelijke presentatie onderdeel is van de formule van Uniqlo. Het was niet de enige tegenslag voor de Japanners. Met een aanhuurtraject van het voormalige pand van Maison de Bonneterie aan de Kalverstraat haalde Uniqlo evenmin de finish. H&M overigens wel.

Bijgevolg heeft Uniqlo twee jaar na de eerste berichten in Vastgoedmarkt over een Nederlandse entree de daad nog niet bij het woord gevoegd. Intussen beginnen makelaars uit te kijken naar de komst van de Japanse modeketen, zo blijkt uit een rondgang. Cushman & Wakefield, DTZ Zadelhoff en KroesePaternotte plaatsen Uniqlo bovenaan hun lijstjes buitenlandse ketens die het Nederlandse retaillandschap zouden verrijken, CBRE zet de Japanse moderetailer op twee.

Warm onthaal

Arjen Boesveldt (Cushman & Wakefield) prijst Uniqlo’s duidelijke concept. ‘Goede, betaalbare basics en accessoires voor mannen en vrouwen.’ En dat voor prijzen die Maarten van Lit (DTZ Zadelhoff) verbazen: ‘Voor weinig kun je mooie producten kopen. Zoals kasjmier truien voor 70 procent minder.’ ‘Ongelofelijk goed in het middensegment’, concludeert Krijn Taconis (CBRE). En hem springt bovendien het kleurenpalet in het oog. ‘Zestien kleuren zijn normaal voor hetzelfde model trui. Als het model goed is, weet je zeker dat je kunt slagen.’ Sterk vindt Taconis bovendien de tijdloosheid. Zijn conclusie: ‘Je kunt zien dat de achtergrond van Uniqlo anders is. Daarmee is het een goede aanvulling op het modische van de Europese tegenhangers Inditex en H&M.’

De lof ten spijt waagt geen van de makelaars zich aan een voorspelling van het moment waarop de eerste Nederlandse Uniqlo open gaat. Maar volgens Paul Schut (KroesePaternotte) moet het er een keer van komen omdat de Japanse keten zich dan verzekerd weet van een warm onthaal. ‘De aantrekkingskracht van Uniqlo zit ook in zijn aanwezigheid in Parijs, Londen en Berlijn. Bij een moderetailer met vestigingen in zulke wereldsteden wil de Nederlandse consument maar wat graag winkelen. Het lijkt me dus een kwestie van tijd voor Uniqlo in Amsterdam landt. En daarvandaan zijn formule uitrolt naar winkels van 1.500 tot 2.000 m2 op A1-locaties in onze vijf tot zes grootste winkelsteden. Hopelijk meer.’

Nederland kan nog wel een snufje Japan gebruiken, vinden de vastgoedadviseurs. Behalve Uniqlo scoort Muji hoog. Die Japanse keten verkoopt onder meer huishoudelijke artikelen en woninginrichting. ‘Bij Muji word je verrast door wisselende collecties van leuke en aparte dingen, maar een aantal populaire producten kun je er steeds terugvinden’, aldus Paul Schut (Kroese Paternotte). Alexander de Jong (DTZ Zadelhoff) spreekt van prachtige winkels met producten op het niveau van Zara Home. ‘Ietsje duurder, maar een geweldige aanvulling op de Nederlandse retail. Ik denk dat er in Nederland ruimte is voor vijf, misschien tien winkels van 500 m2 op A1-locaties.’

Early adaptor

Van een andere orde is de uitrol die Arjen Boesveldt (Cushman & Wakefield) voorziet voor de Amerikaanse sportketen Under Armour, na Uniqlo de meest gewilde buitenlandse retailer bij de ondervraagde makelaars. ‘Under Armour is in de Verenigde Staten een grote naam in sportkleding. Op dit moment zet het bedrijf een Nederlandse organisatie op. En het zoekt een winkel op een harde A1-locatie met een oppervlakte tussen 600 m2 en 800 m2. Ik denk het begin volgend jaar gaat lukken. Op termijn zal het in Nederland gaan om 25 tot 30 winkels van ongeveer 500 m2 op A1-locaties. Hiervandaan zal de uitrol gebeuren in Europa. Dat vind ik interessant om te zien. Ooit was de Nederlandse consument trouw aan merken en winkeliers. Nu is het een early adaptor.’

Paul Schut (KroesePaternotte) heeft hoge verwachtingen van Under Armour. ‘Het is een sterk merk met een origine in de sport en het wordt steeds sterker in de sports fashion. Producten worden door en door getest voordat ze op de markt komen. Dit is geen rommel, dit is zeer goede kwaliteit.’ Volgens Maarten van Lit (DTZ Zadelhoff) hebben de Amerikanen een gat in de Europese retailmarkt gevonden. ‘Afgezien van Adidas en Nike is er in het sportsegment niet zoveel.’

Maar toegevoegde waarde kan ook zitten in de manier waarop een keten de markt benadert, meent Krijn Taconis. Mede op basis van dat criterium zette hij Lululemon op de eerste plaats van zijn verlanglijstje. Voor Taconis’ lijstaanvoerder, gespecialiseerd in yoga, beweging en ontspanning, begint de uitrol in een land niet met een opdracht aan een grote retailmakelaar om panden op A1-locaties in de top-zoveel steden uit de markt te trekken. ‘Eerst kiest het bedrijf een locatie die ingaat tegen de meest gehanteerde retailwetten. In die luwte creëert het een community. En vervolgens vestigt het zich in de grote winkelstraten. Ik denk dat Lululemon winkels opent in de vier grote steden met oppervlakten van 150 m2, misschien groter. Het zou me niet verbazen als we deze manier van werken vaker gaan zien.’

Formules die het Nederlandse winkellandschap het meest zouden verrijken

CBRE

Cushman & Wakefield

DTZ Zadelhoff

KroesePaternotte

1

Lululemon

Uniqlo

Uniqlo

Uniqlo

2

Uniqlo

Under Armour

Under Armour

Muji

3

Nyx

Eataly

Muji

Under Armour

4

Kit & Ace

Anthropologie

Victoria’s Secret

Intimissimi

5

Diverse foodformules

Lego

Stradivarius

Jigsaw

 

Auteur: Peter Hanff 
Dit artikel verscheen in Vastgoedmarkt van november 2015 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels