nieuws

Minder dan 1 procent supermarktbestedingen online

Geen categorie

Nederlandse huishoudens doen minder dan 1 procent van hun supermarktbestedingen online. Het gaat om 280 miljoen euro op een totale omzet van 35 miljard euro.

Minder dan 1 procent supermarktbestedingen online

Dat blijkt uit onderzoek van Supermarkt & Ruimte. In samenwerking met onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur Supervastgoed heeft dit nieuwe kennisplatform een monitor opgezet, waarbij ieder half jaar ruim 1.500 consumenten ondervraagd worden over hun supermarktbestedingen. De resultaten zijn dankzij een weging landelijk representatief.

Van de ondervraagde consumenten in het eerste onderzoek geeft 12 procent aan online weleens een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Bijna de helft (47 procent) van deze doelgroep is georiënteerd op Albert Heijn en 8 procent op Jumbo. De frequentie waarmee de ‘gemiddelde’ consument online supermarktaankopen doet, ligt overigens erg laag: 53 procent van deze doelgroep bestelde langer dan twee weken geleden voor het laatst een supermarktproduct online.

Een doorrekening op basis van deze gegevens maakt duidelijk dat de online bestedingen aan supermarktartikelen op dit moment 0,8 procent van het totaal bedragen. Dit komt neer op een online jaaromzet van 280 miljoen euro. Ter vergelijking: de totale supermarktomzet bedraagt ongeveer 35 miljard euro. De invloed van internetwinkels op de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten is op dit moment bijzonder klein. De volgende meting wordt verricht in maart/april 2016.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels