nieuws

‘Vastgoedbedrijf hoeft geen techbedrijf te worden’

Geen categorie

Vastgoedbedrijven zullen steeds meer technologie inzetten in hun dienstverlening, maar hoeven zelf geen technologiebedrijven te worden. Dat stelt een panel van drie deskundigen in de webcast ‘Technologie in de Vastgoedsector’ op Vastgoedmarkt.nl. ‘Wij zoeken een platform voor het vinden van huurder, maar hoeven niet zelf het platform te worden’, zegt ceo Bas van Holten van kantoreneigenaar Merin.

Aanleiding voor de discussie vormt de stelling van ceo Coen van Oostrom van ontwikkelaar OVG dat hij zijn bedrijf wil omvormen tot een technologiebedrijf. In samenwerking met leveranciers als Nest, Siemens, Philips en General Electric wil hij systemen voor gebouwen ontwikkelt en levert. Hij verwijst daarbij naar de opmars van sensoren in kantoorgebouwen. In het kantoorgebouw The Edge aan de Zuidas volgen 6800 sensoren de verrichtingen van gebruikers in het pand.

‘Technologie is een belangrijke basis, maar wij draaien het om. Bij ons staat gastheerschap voorop stelt Van Holten van Merin. ‘Het is een middel om je ambitie te verwezenlijken stelt channelmanager Alex Brunner van Funda in Business.’Maar het draait in de vastgoedsector niet om technologie, maar om stenen. Technologie kan wel helpen om een gebouw beter te laten aansluiten op de wensen van een gebruiker.’

‘Technologie is een belangrijke driver en zal een steeds grotere rol gaan spelen. Door het toepassen van technologie worden vastgoedbedrijven steeds meer een dienstverlener’, stelt Richard Gerritsen, European Sales Regional Director van Yardi.

Behoudend

De vastgoedsector heeft de naam erg behoudend te zijn. Maken bedrijven wel voldoende gebruik van de mogelijkheden die technologie biedt? Brunner van Funda vindt van niet: ‘Als ik zie hoeveel energie bedrijven steken in het maken van een brochure, terwijl zij met dezelfde inspanning een veelvoud van het aantal mensen online zouden kunnen bereiken’.

Gerritsen ziet op dit moment de zogeheten Milennials – geboren tussen 1982 en 2001 – een steeds belangrijker rol spelen. ‘Zij zijn opgegroeid met de tablet en weten niet beter dan dat je alles via internet kunt regelen, dus ook het huren van hun eerste woning. Die technologie zie je nu ook beschikbaar komen.’

Voorlopers

‘Ik ben erg geschrokken van de behoudendheid van de vastgoedsector’, zegt Van Holten van Merin. ‘Twee jaar geleden ben ik overgestapt van het ontwikkelvak bij OVG naar het beleggingsvak. Onze panden zijn 10 tot 25 jaar oud. Ik vroeg experts welke bedrijven vooroplopen, bijvoorbeeld met het inzetten van slimme meters. Die zijn er bijna niet.’ 

In het door Merin herontwikkelde kantoorgebouw Johnny River (voorheen Amstelveste, Joan Muyskenweg 22, Amsterdam) kunnen gebruikers met hun smartphone het klimaat, de zonwering en verlichting van  hun werkplek instellen. ‘En als je de volgende keer op een andere plek zit, dan heeft het gebouw jouw voorkeuren onthouden. Er is al zoveel mogelijk en het is rendabel bovendien. Wij besparen er energie mee.’

Snufjes

Wie lopen er dan voorop in het gebruik van technologie? Volgens Van Holten zijn dat bedrijven als zijn voormalige werkgever OVG en technologiebedrijven als Philips en Siemens. ‘Ter voorbereiding van deze webcast heb ik gekeken naar het nieuwe hoofdkantoor van Apple, een gigantisch cirkelvorming gebouw. Het gaat er alleen over dan werknemers zich prettig moeten voelen, over technische snufjes lees je nauwelijks. Wel over het groen, het licht en – natuurlijk – de koffie.’

Wat Van Holten mist in zijn eigen gebouwen en met het inzetten van technologie wil oplossen, is contact met de eindgebruiker. Om dat op te lossen kijkt Merin nu naar het aanbrengen van aanraakschermen, waarmee gebruikers directe feedback kunnen geven over het gebouw. ‘De wc is niet schoon, bij dit apparaat is de koffie op – dat soort meldingen. Wij willen niet alleen dat de man of vrouw die het huurcontract heeft getekend tevreden is, maar ook de gebruikers van onze panden.’

Zoekgedrag

Funda verzamelt dagelijks een DVD vol aan informatie over het zoekgedrag van consumenten in zijn site voor woningen. Met die informatie helpt de onderneming makelaars hun werk beter te doen. Brunner geeft het voorbeeld van een makelaar die met behulp van Funda’s Marktverkenner ontdekte dat een moeilijk verkoopbaar object te goedkoop werd aangeboden. ‘De doelgroep voor het pand zocht naar objecten in een hogere prijsklasse. Na het verhogen van de prijs, werd het pand opeens wel gevonden en werd het snel verkocht.’

Funda studeert nu op mogelijkheden uit het websitegedeelte voor commercieel vastgoed trends en marktinformatie te oogsten. Bij de consumentensite (28 miljoen bezoeken, 6 miljoen unieke bezoekers per maand) was het de uitdaging informatie over fun-zoekers uit de gegevens te filteren. ‘Het voyeurisme tiert welig in Nederland’, weet Brunner. ‘Zoeken naar commercieel vastgoed kent meer rationele aspecten. Inmiddels hebben wij 700.000 bezoeken per maand en 35.000 objecten in de website. Daarmee hebben wij voor de vraag- en aanbodzijde een goede uitgangspositie.’

300 meter

‘Kan ik bij jullie terecht om mijn kantoren beter gevonden te laten worden?’, wil Merin-ceo Van Holten weten. ‘Via aangesloten NVM-makelaars kun je de informatie daarvoor krijgen. Wij willen beleggers en vastgoedeigenaren helpen hun portefeuille te optimaliseren’, antwoordt Brunner. Van Holten is enthousiast. ‘Als je 300 meter kantoor in Utrecht zoekt, dan ben je binnen Funda in Business wel even aan het klikken, voor je alles hebt gezien. Als je de relevante zoeker voor ons product rechtstreeks naar mij kan brengen, dan ben ik wel geïnteresseerd.’

De vastgoedsector staat volgens Gerritsen van Yardi aan de vooravond van een totaal nieuwe manier van werken. ‘Het gaat over technologie, maar tegelijkertijd gaat het daar helemaal niet over. Wij verkopen software, maar dat is niet wat niet wat klanten bij ons afnemen. Het gaat om inzicht in gegevens, efficiënter werken in de vastgoedketen.’

De grootste winst is volgens hem te behalen met relatief eenvoudige middelen. ‘Het gaat om toegang tot data. Of dat via een pc, een tablet of een telefoon gebeurt, is niet relevant. In de vastgoedsector wordt nu meestal gewerkt met gegevens uit meerdere systemen, die verschillende keren zijn ingevoerd. Nieuwe klanten vinden het vaak lastig te kiezen welke gegevens nu de juiste zijn. Wij leveren één systeem, dat één versie van de waarheid biedt.’

Webcast: Technologie in de Vastgoedsector

Deze webcast van een half uur behandelt de visie van drie partijen op de rol van technologie in de vastgoedsector, nu en in de nabije toekomst. Het gesprek werd geleid door Vastgoedmarkt-hoofdredacteur Johannes van Bentum. Deze webcast is de eerste in een drieluik. Twee rondetafels volgen tijdens de Provada en in het najaar.

Wie zitten er aan tafel?

• Bas van Holten zet technologie in bij de panden van Merin, waar onder slimme meters. Hij meende dat zijn bedrijf de laatste partij in de sector zou zijn die deze technologie implementeert, maar blijkt nu koploper. Hij vindt dat zorgwekkend.

• Alex Brunner vertelt over de gegevens die Funda uit de (consumenten) website oogst, en wat daarmee kan worden gedaan. Plannen voor het BOG-deel van de site – Funda in Business – zijn in ontwikkeling. Hij blikt met ons in de toekomst.

• Richard Gerritsen van Yardi ziet het inzetten van technologie als een manier om efficiënter te werken in de vastgoedketen. Zijn onderneming levert software waarmee eigenaren en beheerders alle data rondom hun portefeuille in één platform kunnen onderbrengen.

Auteur: Johannes van Bentum

Dit artikel is gepubliceerd in Vastgoedmarkt van mei 2015.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels