nieuws

Rabobank: ook in 2016 omzetgroei bouw en detailhandel

Geen categorie

De omzetgroei in de bouwsector bedraagt dit jaar 6,1 en volgend jaar 3,5 procent. De detailhandel kan een groei verwachten van respectievelijk 2,4 en 2,2 procent.

Rabobank: ook in 2016 omzetgroei bouw en detailhandel

Dat schrijft Rabobank in het rapport Sectorprognoses 2016.  De forse landelijke groei in private investeringen met 10 procent komt voor een belangrijk deel door een aantrekkende vraag in de woningmarkt. Voor 2016 koerst de woningmarkt af op aanhoudende hoge groeicijfers, mede door het effect van een inhaalvraag. Voor de gehele bouwsector komt de groei uit op 6,1 procent in 2015 en 3,5 procent in 2016. In 2014 kwam de groei net boven de 3 procent uit.

Vooral ontwikkelende aannemers zien hun orderportefeuille structureel toenemen. De utiliteitsmarkt gaat gebukt onder de grote voorraad structureel leegstaande kantoren en een afnemende behoefte aan winkelruimte. Een positieve uitzondering is de toename in de nieuwbouw van logistiek vastgoed en een stijging van het aantal renovatie- en transformatieprojecten. Er is echter sprake van duidelijke verschillen per regio en landelijk zal de groei slechts beperkt toenemen, aldus Rabobank.

Ook in het non-foodsegment van de detailhandel ziet Rabobank een duidelijke sentimentsverbetering. De toename van de particuliere bestedingen betekent dat consumenten over de hele linie meer producten kopen. Dit jaar komt de omzetgroei in de hele detailhandel – inclusief food – naar verwachting uit op 2,6 procent, gevolgd door een groei van 2,2 procent in 2016. Vorig jaar werd in de sector 2,4 procent meer verkocht.

De sector is hiermee niet uit de problemen, stelt de grootbank. Vanwege enorme concurrentie is er aanhoudende prijsdruk en wordt de omzetstijging minder sterk. Retailers moeten hierop blijven inspelen en duidelijke keuzes maken voor doelgroep, locatie, klantverleiding en het juiste serviceniveau.

De detailhandel food is minder conjunctuurgevoelig en profiteert daardoor beperkt van toenemende consumentenbestedingen. Supermarkten blijven dominant met een omzetaandeel van ruim 51 procent in eten en drinken. Dit omzetaandeel zal verder groeien ten koste van foodservice- en speciaalzaken. De traditionele retailer wordt uitgedaagd door nieuwe concepten als Stach en het Vlaamsch Broodhuys; de groei van het marktaandeel van kwaliteitsdiscounters zet door, maar er komen ook meer concepten met een hoge toegevoegde waarde en een premium prijs.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels