nieuws

Meer uitgaven en hoger vertrouwen consumenten

Geen categorie

Consumenten hebben in augustus 1,4 procent meer uitgegeven dan in augustus 2014. Daarnaast heeft het consumentenvertrouwen in oktober het hoogste niveau bereikt in ruim acht jaar.

Dat blijkt uit twee berichten van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met 2,9 procent stegen de uitgaven aan voedings- en genotmiddelen – dankzij het betere weer – in augustus het sterkst ten opzichte van een jaar eerder. Aan overige goederen zoals motorbrandstoffen gaven consumenten 2,2 procent meer uit. Aan duurzame goederen, zoals kleding en huishoudelijke artikelen, gaven consumenten 0,2 procent meer uit dan een jaar eerder. Consumenten hebben 1,1 procent meer besteed aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen.

De stijging op jaarbasis is echter aanzienlijk kleiner dan in de afgelopen maanden. Half oktober meldde het CBS al dat de omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting in augustus is gekrompen.

Het consumentenvertrouwen steeg in oktober 3 punten en komt uit op 8, meldt het CBS in een separaat bericht. Dat is het hoogste niveau in ruim acht jaar tijd. De toename van het vertrouwen komt vooral doordat consumenten positiever zijn over het economisch klimaat. De koopbereidheid van consumenten verbetert ook.

Het gemiddelde consumentenvertrouwen over de afgelopen twintig jaar ligt op -8. Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27). Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 (-44). Het oordeel van consumenten over de economie is in oktober aanzienlijk beter dan in september. De deelindicator Economisch klimaat komt uit op 20, tegen 14 in september. Het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden is echter minder positief.

De koopbereidheid van consumenten neemt in oktober licht toe. Deze deelindicator van het consumentenvertrouwen stijgt 2 punten en komt uit op 0. Het aantal optimisten en pessimisten houdt elkaar in evenwicht. De verbetering in oktober komt vooral doordat consumenten de tijd veel gunstiger vinden voor het doen van grote aankopen. Het oordeel over de financiële situatie verandert nauwelijks.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels